Τὸ α΄ ἑπτάμηνο 2025 σκόρπισε λεφτὰ τῶν φορολογουμένων γιὰ νὰ προπαγανδίζει τὰ ἔργα καὶ τὶς ἡμέρες της. Ἀπὸ 1ης Ἰανουαρίου 2025 μέχρι τέλος Ἰουλίου ἔχουν ὑπογραφεῖ 293 προκηρύξεις καὶ ἀποφάσεις γιὰ διαφήμιση, ἐπικοινωνία, μάρκετινγκ. Μόνο τυχαῖα δὲν εἶναι ἡ θέση 108 στὸν παγκόσμιο δείκτη Ἐλευθερίας τοῦ Τύπου.
Λεφτὰ ἀπὸ τὸ ὑστέρημα τῶν φορολογουμένων συνεχίζει νὰ πετάει ἡ ἑλληνικὴ κυβέρνηση προκειμένου νὰ ἐξυπηρετεῖ τὶς ἐπικοινωνιακές της ἀνάγκες, δηλαδὴ νὰ ἔχει εὐχαριστημένα τὰ φιλικὰ τῆς ΜΜΕ. Μόνο μέσα στὸ α΄ ἑπτάμηνο τοῦ 2025 τὰ ὑπουργεῖα καὶ οἱ φορεῖς ἔχουν δώσει δουλειὲς 108 ἑκατ. εὐρὼ γιὰ λόγους ἐπικοινωνίας, προβολῆς καὶ δημοσίων σχέσεων, δηλαδὴ γιὰ νέες «λίστες Πέτσα».
Ὅπως ἀποκάλυψε πρόσφατα ἡ δημοσιογραφικὴ... ἐρευνητικὴ ὁμάδα Data Journalists, πρόκειται γιὰ μία εὐρεῖα ἐπιχείρηση διανομῆς τοῦ δημόσιου χρήματος γιὰ ἐπικοινωνιακοὺς λόγους πρὸς ἐγχώρια ΜΜΕ, καὶ ὄχι μόνο, στὴν ὁποία ἐπιδίδεται ἡ κυβέρνηση ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τοῦ ἔτους. Τὶς τελευταῖες ἑβδομάδες ἀναφέρονται στὸν Τύπο καὶ στὰ social media διάφορα ποσὰ ποὺ δαπανῶνται, μὲ συνήθως ἀνούσιες ἀφορμές, γιὰ διαφημιστικοὺς λόγους καὶ προώθηση τοῦ κυβερνητικοῦ ἔργου. Ὅπως γιὰ παράδειγμα μιὰ δαπάνη 80 ἑκατ. εὐρὼ τὰ τελευταῖα χρόνια, ὅπως γράφτηκε πρόσφατα σὲ μερίδα τῶν ἀντιπολιτευόμενων media.
Ὅμως τώρα ἀποκαλύπτονται οἱ πραγματικὲς διαστάσεις τῆς ἐπικοινωνιακῆς καταιγίδας ποὺ βρίσκεται σὲ πλήρη ἐξέλιξη ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τοῦ ἔτους, τὸ ὁποῖο σὲ καμία περίπτωση δὲν μπορεῖ κἂν νὰ χαρακτηριστεῖ «προεκλογικό».
Σύμφωνα μὲ τὰ στοιχεῖα ποὺ συγκέντρωσαν οἱ Data Journalists ἀπ’ ὅλες τὶς δημόσιες πηγὲς ἄντλησης δεδομένων γιὰ τὴν κυβέρνηση (τὰ ὑπουργεῖα, τοὺς φορεῖς καὶ τὶς Ἀρχὲς ποὺ εἴτε διοικοῦνται εἴτε ἐποπτεύονται ἀπὸ αὐτήν), ἔχουν ἀναληφθεῖ ὑποχρεώσεις ἄνω τῶν 108 ἑκατ. εὐρὼ τὸ α΄ ἑπτάμηνο τοῦ 2025 ὡς δαπάνες διαφήμισης καὶ προβολῆς.
Νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἡ περιβόητη, ἐπὶ πανδημίας, «λίστα Πέτσα», ποὺ προκάλεσε τὴ σύσταση Ἐξεταστικῆς Ἐπιτροπῆς στὴ Βουλή, ἐκτιμᾶται σὲ περίπου 20 ἑκατ. εὐρώ. Συνεπῶς μιλᾶμε γιὰ ἕνα πενταπλάσιο ποσὸ καί, μάλιστα, γιὰ ἕνα πολὺ μικρότερο διάστημα.
Ἀπὸ τὴν 1η Ἰανουαρίου 2025 μέχρι τὸ τέλος Ἰουλίου ἔχουν ὑπογραφεῖ 293 προκηρύξεις καὶ ἀποφάσεις γιὰ διαφήμιση, ἐπικοινωνία, μάρκετινγκ. Τὸ ὕψος τῶν ποσῶν φτάνει τὰ 108 ἑκατ. εὐρώ. Τὸ μεγαλύτερο ὄφελος ἀφορᾶ τὶς δαπάνες πρὸς ΜΜΕ, ἐνῷ ὑπάρχουν καὶ χρήματα πρὸς ξένα δημοσιογραφικὰ δίκτυα, κάτι ποὺ ἐμπίπτει στὴν ἐπικοινωνιακὴ προβολὴ τοῦ κυβερνητικοῦ ἔργου.
Ἡ ἐρευνητικὴ ὁμάδα παρουσιάζει μία πρὸς μία ὅλες τὶς ἀποφάσεις μὲ ἀριθμὸ ΑΔΑΜ καὶ ὁ φορέας (ὑπουργεῖα, Κοινωνία τῆς Πληροφορίας, ἐπιμελητήρια, δημόσιοι ὀργανισμοί, ἀνεξάρτητες Ἀρχές, ΤΑΙΠΕΔ, περιφέρειες – δῆμοι κ.ά.).
Μὲ τὸν ἔλεγχο τοῦ χρήματος νὰ ἐλέγχεται ἀπὸ τὴν κυβέρνηση πρὸς ὅλους τοὺς φορεῖς καὶ τοὺς ὀργανισμούς, ὅπως πλέον σὲ μεγάλο βαθμὸ καὶ πρὸς τὴν Τοπικὴ Αὐτοδιοίκηση ποὺ σὲ ὑψηλὸ ποσοστὸ θεωρεῖται «γαλάζια», εἶναι εὔλογο τὸ συμπέρασμα πὼς ἡ διοχέτευση τῶν 108 ἑκατ. εὐρὼ γιὰ ἐπικοινωνιακοὺς σκοπούς, κυρίως πρὸς ΜΜΕ, εἶναι προγραμματισμένη κεντρικά.
Ἀνάμεσα στὶς ἀποφάσεις περιλαμβάνεται μία κολοσσιαῖα ὕψους 21,6 ἑκατ. εὐρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, ἀπὸ τὴν Κοινωνία τῆς Πληροφορίας γιὰ «ὑπηρεσίες διαφήμισης καὶ μάρκετινγκ – βελτίωση τῆς ἱκανότητας τοῦ πληθυσμοῦ στὴν ἀντιμετώπιση φυσικῶν καταστροφῶν μέσῳ δράσεων εὐαισθητοποίησης».
Ἡ σύμβαση ἔχει διάρκεια 8 μηνῶν καὶ τὰ χρήματα θὰ διοχετευθοῦν σὲ ΜΜΕ, Τύπο (τηλεόραση, ραδιόφωνα, ἔντυπα, sites) καὶ διαδίκτυο. Ἀφορᾶ τὸ ὑπουργεῖο Κλιματικῆς Κρίσης καὶ ὑπογράφηκε τὸν Φεβρουάριο.
Ἐπίσης ὑπάρχει μία σύμβαση ἄνω τῶν 17 ἑκατ. εὐρὼ (μὲ δικαιώματα προαίρεσης, σὺν ΦΠΑ), μὲ φορέα ὑλοποίησης τὴν Κοινωνία τῆς Πληροφορίας. Πρόκειται γιὰ τὶς «Δράσεις Τουριστικῆς Προβολῆς κι Ἀνάπτυξης τῆς Περιφέρειας Ἀττικῆς γιὰ τὴ χρονικὴ περίοδο 2025-2026», μὲ ἐκτιμώμενη ἀξία ποὺ μπορεῖ νὰ ξεπεράσει τὰ 21 ἑκατ. εὐρώ.
Ἡ ἀπόφαση λήφθηκε τὸν Μάϊο 2025. Ὁ σχεδιασμὸς καὶ ἡ ὑλοποίηση ὁλοκληρωμένης τῆς διαφημιστικῆς καμπάνιας γιὰ τὴν προβολὴ τῆς Ἀττικῆς εἶναι «γιὰ ἐπιλεγμένες διεθνεῖς ἀγορὲς (ὅπως Κίνα, Αὐστραλία, Ἀμερική, Εὐρώπη), μὲ ἔμφαση στὴ στοχευμένη προβολὴ σὲ ἀεροδρόμια καὶ πλατφόρμες κρατήσεων. Περιλαμβάνονται ἐπίσης ἡ ἀνάπτυξη καὶ ἡ προσαρμογὴ εἰδικοῦ περιεχομένου γιὰ τὴν ὑποστήριξη τῶν διαφημιστικῶν ἐκστρατειῶν στὶς διεθνεῖς ἀγορές-στόχους».
Ἕνας ἐκ τῶν βασικῶν ὅρων ἀναφέρει πὼς «οἱ ἐνέργειες ποὺ θὰ ἀφορᾶ θὰ πρέπει νὰ ὑλοποιηθοῦν μόνο σὲ ΜΜΕ μὲ ἕδρα στὸ ἐξωτερικό», κάτι ποὺ δὲν ἀποκλείει καὶ ΜΜΕ συμφερόντων Ἑλλήνων ἐπιχειρηματιῶν. Ὡστόσο, μεγαλύτερο ἐνδιαφέρον θὰ παρουσιάζει ἡ τελικὴ λίστα τῶν διεθνῶν ΜΜΕ ποὺ ἔγιναν ἀποδέκτες τῶν διαφημίσεων κι ἂν αὐτὸ ἐπηρεάζει τὴ στάση τους ἀπέναντι στὴν ἑλληνικὴ κυβέρνηση.
Ὑπενθυμίζεται ὅτι τὸ ποσὸ αὐτὸ ἀφορᾶ μόνο τὶς τουριστικὲς ἀνάγκες τοῦ νομοῦ Ἀττικῆς. Κι ὅλα αὐτὰ σὲ μιὰ ἐποχὴ ποὺ ἡ κυβέρνηση ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ πιὸ ἤπια δημοσιεύματα ἀπὸ μέσα τοῦ ἐξωτερικοῦ, ἀφοῦ δέχεται πολὺ σκληρὴ κριτικὴ γιὰ τὸ δυστύχημα τῶν Τεμπῶν καὶ τὸ σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ.
λεφτα υπαρχουν για τα σκοπυλικια της Ελλαδος μας... Εως ποτε? Ο καλος Θεος μας ΞΕΡΕΙ!!!!!!!!!! Αλλωστε αυτους αξιζουμε. Αχρηστοι εντελως γιναμε.
ΑπάντησηΔιαγραφή