Menu

8 Ιουλ 2025

Τὸ ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι ἀποτελεῖ ἔργο τῆς σοφίας τοῦ Θεοῦ, ὄχι ὅμως καὶ ἡ ἐκλογὴ τῶν ἀρχόντων

"Πᾶσα ψυχὴ ἐξουσίαις ὑπερεχούσαις ὑποτασσέσθω· οὐ γάρ ἐστιν ἐξουσία εἰ μὴ ὑπὸ Θεοῦ· αἱ δὲ οὖσαι ἐξουσίαι ὑπὸ τοῦ Θεοῦ τεταγμέναι εἰσίν" (Ρωμ. 13, 1) 

"Τὸ ἀρχὰς εἶναι καὶ τοὺς μὲν ἄρχειν, τοὺς δὲ ἄρχεσθαι καὶ μηδὲ ἁπλῶς καὶ ἀνέδην ἅπαντα φέρεσθαι, ὦσπερ κυμάτων τῆδε κακεῖσε τῶν δήμων περιαγομένων, τῆς τοῦ Θεοῦ σοφίας ἔργον εἶναὶ φημι". (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος) 
Δηλαδή: 
Τὸ ὅτι ὑπάρχουν βαθμοὶ ἐξουσίας καὶ ἀπὸ τὴ μιὰ κάποιοι κυβερνοῦν καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη οἱ ὑπόλοιποι δέχονται τὴν διακυβέρνηση ἀπὸ αὐτοὺς καὶ γιὰ νὰ μὴν ὑπάρχει ἀταξία καὶ ἀμέλεια καὶ ραθυμία σὲ ὅλα καὶ νὰ μὴν συμπεριφέρονται οἱ πολῖτες σὰν τὰ κύματα τῆς θάλασσας, περιφερόμενοι ἀτάκτως μιὰ ἀπὸ ἐδῶ καὶ μιὰ ἀπὸ... ἐκεῖ, ὅλο αὐτό, λέω πὼς εἶναι ἔργο τῆς σοφίας τοῦ Θεοῦ. 

"Ὁ Θεὸς γὰρ τῆς κοινῆς προμηθούμενος εὐταξίας, τοὺς μὲν ἄρχειν, τοὺς δὲ ἄρχεσθαι ὠκονόμησεν, οἴόν τινα χαλινὸν τοῖς ἀδικοῦσι, τῶν ἀρχόντων τὸ δέος περιτιθείς. Ἰστέον μέντοι ὡς τὸ ἄρχειν καὶ ἄρχεσθαι τῆς τοῦ Θεοῦ προμηθείας ἐξήρτησεν ὁ θεῖος Ἀπόστολος (Ρωμ. 13, 1), οὐ τὸν δεῖνα ἢ τὸν δεῖνα ἄρχειν. Οὐ γὰρ τοῦ Θεοῦ χειροτονία (δοτικὴ) τῶν ἀδίκων ἡ ἐξουσία". (Θεοδώρητος ἐπίσκοπος Κύρου) 

Δηλαδή: 
Ὁ Θεὸς ἔχοντας προνοήσει γιὰ τὴν ἁρμονικὴ συνύπαρξη τῶν ἀνθρώπων, φρόντισε ὥστε ἄλλοι νὰ εἶναι αὐτοὶ ποὺ θὰ ἔχουν τὴν ἐξουσία καὶ οἱ ἄλλοι ποὺ θὰ ὑπακούουν σ' αὐτούς, θέτοντας, κατὰ κάποιον τρόπο, χαλινάρι στοὺς ἄδικους τὸν φόβο τῶν ἀρχόντων. 
Πρέπει νὰ γνωρίζετε λοιπὸν ὅτι τὸ νὰ ἀσκεῖς ἐξουσία ἢ τὸ νὰ ὑπακούεις καὶ νὰ ἀποδέχεσαι τὴν ἄσκηση τῆς ἐξουσίας ἀπὸ τοὺς ἄλλους, ὁ θεῖος Ἀπόστολος τὸ ἀπέδωσε στὴν θεία Πρόνοια τοῦ Θεοῦ, ὄχι ὅμως καὶ τὸ ἂν θὰ κυβερνήσει ὁ ἕνας ἢ ὁ ἄλλος. Διότι ἡ ἀνάθεση τῆς ἐξουσίας στοὺς ἀδίκους δὲν γίνεται ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ Θεοῦ! 
Πηγή: Παν. Τρεμπέλα, Ὑπόμνημα εἰς τὴν Καινὴν Διαθήκην (Τόμος Α' εἰς τὰς ἐπιστολάς) 

Ἀπόδοση στὴν Νεοελληνική: 
Σάββας Ἠλιάδης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου