Ἀπόσπασμα ἀπό τό Βιβλίο “Ἀνθολόγιο Συμβουλῶν” τοῦ Γέροντος Πορφυρίου Ἱερομονάχου.
Μοῦ ἔλεγε ὁ Γέροντας μία μέρα: «Ὁ χριστιανός πρέπει νά ἀποφεύγει τήν ἀρρωστημένη θρησκευτικότητα: τόσο τό αἴσθημα ἀνωτερότητος γιά τήν ἀρετή του, ὅσο καί τό αἴσθημα κατωτερότητος γιά τήν ἁμαρτωλότητά του. Ἄλλο πράγμα εἶναι τό κόμπλεξ καί ἄλλο ἡ ταπείνωση ἄλλο ἡ μελαγχολία καί ἄλλο ἡ μετάνοια.
Μέ ἐπισκέφθηκε κάποτε ἕνας κοσμικός ψυχίατρος καί μοῦ κατηγόρησε τόν Χριστιανισμό, διότι, ὅπως εἶπε, δημιουργεῖ ἐνοχές καί μελαγχολία. Τοῦ ἀπάντησα: Παραδέχομαι, ὅτι μερικοί χριστιανοί, ἀπό σφάλματα δικά τους ἤ ἄλλων, παγιδεύονται στήν ἀρρώστια τῶν ἐνοχῶν, ἀλλά κι ἐσύ πρέπει νά παραδεχθεῖς, ὅτι οἱ κοσμικοί παγιδεύονται σέ μία χειρότερη ἀρρώστια, τήν ὑπερηφάνεια. Καί οἱ μέν θρησκευτικές ἐνοχές, κοντά στόν Χριστό, φεύγουν μέ τήν μετάνοια καί τήν ἐξομολόγηση, ἡ ὑπερηφάνεια ὅμως τῶν κοσμικῶν, πού ζοῦν μακριά ἀπό τόν Χριστό, δέν φεύγει.
Μέ τίς τοποθετήσεις αὐτές τοῦ Γέροντα, ξεκαθάριζαν μέσα μου μερικές ἀπορίες πού εἶχα, ἀναφορικά μέ ψυχολογικά προβλήματα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς. Αντιλαμβανόμουν ὅτι ὁ Γέροντας ἤθελε νά ἀποφεύγουμε τήν...
ὑπερηφάνεια, τήν μεταμφιεσμένη σέ αὐτοδικαίωση «χριστιανικοῦ» φαρισαϊσμοῦ ἤ σέ αὐτοκαταδίκη «χριστιανικῆς» περιδεοῦς συνειδήσεως. Ἔβλεπα, ὅτι ἡ θρασύτητα τῶν αἰσθανομένων ὡς «καθαρῶν» καί ἡ δειλία τῶν αἰσθανομένων ὡς «ἐνόχων» δέ διαφέρουν οὐσιαστικά, ὅτι εἶναι δύο ὄψεις τοῦ αὐτοῦ νομίσματος ,τῆς ὑπερηφάνειας. Διότι ὁ ἀληθινά πιστός χριστιανός ἐλευθερώνεται ἀπό τήν ἐνοχή μέ τήν ἐξομολόγηση καί τήν ἄφεση καί χαίρει στήν ἐλευθερία αὐτή πού τοῦ χάρισε ὁ Χριστός ? γνωρίζοντας δέ ὅτι αὐτό εἶναι δῶρο Θεοῦ εὐγνωμονεῖ καί δέν περιφρονεῖ. Εἶναι καθαρός διά τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ καί ὄχι ἀπό δικό του κατόρθωμα. Ἔτσι, χαίρει καί εὐχαριστεῖ καί δέν ὑπερηφανεύεται καί ἐπί πλέον βλέπει καί ὅλους τους ἄλλους δυνάμει καλούς διά τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ.
ὑπερηφάνεια, τήν μεταμφιεσμένη σέ αὐτοδικαίωση «χριστιανικοῦ» φαρισαϊσμοῦ ἤ σέ αὐτοκαταδίκη «χριστιανικῆς» περιδεοῦς συνειδήσεως. Ἔβλεπα, ὅτι ἡ θρασύτητα τῶν αἰσθανομένων ὡς «καθαρῶν» καί ἡ δειλία τῶν αἰσθανομένων ὡς «ἐνόχων» δέ διαφέρουν οὐσιαστικά, ὅτι εἶναι δύο ὄψεις τοῦ αὐτοῦ νομίσματος ,τῆς ὑπερηφάνειας. Διότι ὁ ἀληθινά πιστός χριστιανός ἐλευθερώνεται ἀπό τήν ἐνοχή μέ τήν ἐξομολόγηση καί τήν ἄφεση καί χαίρει στήν ἐλευθερία αὐτή πού τοῦ χάρισε ὁ Χριστός ? γνωρίζοντας δέ ὅτι αὐτό εἶναι δῶρο Θεοῦ εὐγνωμονεῖ καί δέν περιφρονεῖ. Εἶναι καθαρός διά τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ καί ὄχι ἀπό δικό του κατόρθωμα. Ἔτσι, χαίρει καί εὐχαριστεῖ καί δέν ὑπερηφανεύεται καί ἐπί πλέον βλέπει καί ὅλους τους ἄλλους δυνάμει καλούς διά τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Γέροντας μᾶς δείχνει τό δρόμο, πού παράκαμπτει τό κακό (ἁμαρτία) καί τό χειρότερο (ὑπερηφάνεια ἀρετῆς) καί ὁδηγοῦσε στό καλύτερο, στήν ταπείνωση. Γι’ αὐτό προσπαθοῦσε νά προστατεύσει τή γνησιότητα τῆς ταπείνωσης ἀπό τούς κινδύνους νόθευσής της. Μοῦ ἔλεγε: «Νά εἴμαστε ταπεινοί, ἀλλά νά μήν ταπεινολογοῦμε. Ἡ ταπεινολογία εἶναι παγίδα τοῦ διαβόλου, πού φέρνει τήν ἀπελπισία καί τήν ἀδράνεια, ἐνῶ ἡ ἀληθινή ταπείνωση φέρνει τήν ἐλπίδα καί τήν ἐργασία τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ».
Ὁ Γέροντας, μέ τή διδασκαλία του καί περισσότερο μέ τά βιώματά του, ἐποίμανε τά πρόβατά του καί τά ὁδηγοῦσε σέ λειμῶνες ἀγάπης καί ταπείνωσης. Ζοῦσε ὁ ἴδιος τήν ταπείνωση, πιστεύοντας ὅτι, ἐκεῖνος εἶναι τό τίποτε, γιατί ὁ Θεός εἶναι , ὅπως ἔλεγε, τό πᾶν, κι ὅτι, ὅ,τι ἐμεῖς βλέπαμε πώς εἶχε, δέν ἦταν δικό του, ἀλλά δῶρο τοῦ Θεοῦ.
ΟΙ ΕΝΟΧΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΡΩΣΤΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦΕΡΝΟΥΝ ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΕΜΟΔΙΖΟΥΝ
ΤΗΝ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑ.
ΕΤΣΙ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ....
ΚαλλιόπηΠ
Λάθος το καταλαβαίνεις Καλλιόπη!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι ενοχές για τις αμαρτίες είναι απαραίτητες και νορμάλ κατάσταση.
Και φεύγουν με την αληθινή μετάνοια και ι. Εξομολόγηση.
Οι υπερβολικές ενοχές μπορεί να είναι αρρωστημένες.
Φιλάρετος
Συμφωνώ και με τους
ΑπάντησηΔιαγραφήδύο προλαλήσαντες.
Ίσως θα μπορούσαμε να το
διατυπώσουμε κάπως έτσι:
Η λ ύ π η μετά την διάπραξη της αμαρτίας είναι
το απρόσμενο αλλά πάντα
ερχόμενο αποτέλεσμα.
Ο εγκλωβισμός σ'αυτήν,
υποδαυλίζεται από τα
πονηρά πνεύματα που έτσι
μας συνθλίβουν και από
τις δύο μεριές.
ἄλλο ἐνοχὲς,ἄλλο μὲ τύπτει ἡ συνείδησις καὶ μετανοῶ.
ΑπάντησηΔιαγραφήστὶς ἐνοχὲς,ἐπεμβαίνει ὁ ἐξαποδῶ.
(αὐτὸ,τὸ νὰ μοῦ κάνεις συνεχῶς...ἐπιδιρθωτικὲς
ἐπιθέσεις;;εἶναι....νορμάλ,Φιλάρετε;;)
Καλλιόπη
Καλλιόπη είναι νορμάλ να νομίζεις τα λάθη σου για αλάθητα; Γράφεις σωρηδόν λάθη και μην διαμαρτύρεσαι καθόλου.
ΔιαγραφήΣαχλαμάρες γράφεις σε πολλά σχόλια και στα σχόλια της παρούσας ανάρτησης.
Ενοχές= με τύπτει η συνείδηση.
Τώρα το τί δρόμο θα ακολουθήσει ο καθένας αυτό εξαρτάται απο τον καθένα.
Σώζεται τελικά ο εκείνος που μετά τις ενοχές=τύψεις συνείδησης, μετανοήσει ο άνθρωπος και εξομολογηθεί σε ορθόδοξο ιερέα.
Ποιὸς εἶσαι ἐσὺ ὁ ἀνώνυμος ποὺ συνεχῶς ἀσχολεῖσαι μὲ τὰ δικἀ μου λεγόμενα
Διαγραφήμὲ τόση ἐμπάθεια καὶ ἀγένεια.Γνωρίζω πὼς οἱ ἐνοχὲς εἶναι τοῦ διαβόλου,ἀπὸ τοὺς ἁγίους μας.
Μᾶς ὠθεῖ νὰ ὑποκείψουμε στὸν πειρασμὸ καὶ μετὰ μᾶς ἀφήνει νὰ λειώνουμε ἀπὸ ἐνοχὲς καὶ ἀπὸ τὸ
πὼς δὲν ὑπάρχει σωτηρία.Τὸ λέει ὁ ἅγιος""παγιδεύονται στὴν ἀρρῶστια τῶν ἐνοχῶν''Μποροῦμε νὰ μιλᾶμε χωρὶς νὰ μσοῦμε καὶ νὰ χαρακτηρίζουμε τὸν ἄλλον
κατὰ πῶς μᾶς λέει ὁ λογισμός μας;;μᾶλλον ὄχι μεσιέ !διότι χωρὶς τύψεις καὶ χωρὶς ἐνοχὲς,ὑποκύπτεις στὸν πειρασμό !
Καλλιόπη
Καλλιόπη ποιά είσαι εσύ που νομίζεις ότι οι λάθος απόψεις σου είναι υπεράνω κριτικής και σχολιασμού;;
ΔιαγραφήΟ καθένας έχει την γνώμη του και εσύ την δική σου λάθος γνώμη.
Οι ενοχές είναι οι τύψεις της συνείδησης και αλλοίμονο σε όποιον αμαρτάνει (και όλοι μας αμαρτάνουμε) και δεν έχει ενοχές και τύψεις συνείδησης! Αυτός δεν θα μπορέσει να μετανοήσει.
Αν διάβαζες τους αγίους, θα καταλάβαινες σωστά τί λέει ο άγιος Πορφύριος. Οι άγιοι μας λένε για την συναίσθηση της αμαρτωλότητας μας και για το σωστικό πένθος για τις αμαρτίες μας. Ολα αυτά προϋποθέτουν τις ενοχές=τύψεις της συνείδησης. Αν σου τα μάθανε λάθος οι μοντέρνοι θεολογίζοντες δεν σου φταίμε εμείς!!!
Περαστικά σου!!
Τί θα πει μεσσιέ Καλλιόπη;;
ΔιαγραφήΠού βλέπεις τους μεσσιέ;;
Δεν αφήνεις τις σαχλαμάρες λέω εγώ καλύτερα για τους σχολιαστές που σε διορθώνουν;;
Ἔχεις τὶς δυσκολίες σου
Διαγραφήἔχεις τὰ νεῦρα σου,ταλαίπωρε,
διορθωτὴ καὶ ἀλάνθαστε.
σὲ καταλαβαίνω.
Καλλιόπη
Ταλαίπωρη Καλλιόπη όποιος διορθώνει τις αρρωστημένες απόψεις και τα σφάλματα των άλλων, Δεν πάει να πει ότι έχει νεύρα, δυσκολίες, ούτε ότι είναι ταλαίπωρος!!!
Διαγραφήκαὶ ποὶς εἶσαι ἐσὺ
Διαγραφήμέγα κριτὴ τὼν πάντων
καὶ μέγα διορθωτή;;
μήπως ὁ ἐγωϊσμὸς ἔπιασε ταβάνι;;
Καλλιό
Ποιά είσαι εσύ Καλλιόπη που θα απαγορεύσεις στους σχολιαστές να λένε τις απόψεις τους;;
ΔιαγραφήΠόσο εγωισμό κουβαλάς που νομίζεις ότι είσαι υπεράνω κριτικής;;;;
Ο εγωισμός σου ξεπέρασε και τα σύννεφα!!
ἐσὺ ἀπαγορεύεις τοὺς σχολιαστὲς νὰ λένε τὶς ἀπόψεις τους.
Διαγραφήἐσὺ μόνο κρίνεις καὶ κριτικὴ στὴν παράλογη κριτικῆ σου δὲν δέχεσαι.
τυφλός τὰ τ' ὥτα,τὸν τε νοῦν.τὰ τ' ὄμματα ;;;;
Καλλιόπη