Menu

27 Νοε 2013

Ἀνάμεσα σὲ Δύση καὶ Ἰσλὰμ

Γράφει ὁ Νίκος Χειλαδάκης,
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
Πέντε Βιωματικὲς Σκηνὲς
1) Τὸ μεγάλο κλειστὸ στάδιο, «Philios Arena»,  στὴν Atlanta τῆς  Georgia τῶν ΗΠΑ, εἶναι γεμάτο ἀπὸ χιλιάδες πιστοὺς ποὺ ἔχουν τὰ χέρια ψηλὰ καὶ μία μεγάλη χορωδία ντυμένη στὰ κόκκινα ψάλλει διαφόρους ὕμνους «μαγεύοντας» τὸ πλῆθος. Ὁ «μεγάλος δάσκαλος τοῦ Χριστοῦ», ὁ περίφημος «θεραπευτής», ντυμένος μὲ ἕνα ἄσπρο πανάκριβο καὶ ἀστραφτερὸ κουστούμι μὲ κλειστὸ λαιμό, «εὐλογεῖ» τοὺς πιστούς του «πελάτες». Ἡ ἐπιδερμίδα τοῦ προσώπου του «λάμπει» ἀπὸ τὴν καλοπέραση. Ὁ κόσμος εἶναι  ἐνθουσιασμένος ποὺ τὸν ἀντικρίζει  καὶ πολλοὶ κλαῖνε ἀπὸ τὴν συγκίνηση. Τὴν ὀρχήστρα πάνω στὴν κεντρικὴ σκηνὴ διευθύνει ἕνα χονδρὸς κονφερασιὲ ποὺ εἶναι καὶ ὁ παρουσιαστὴς τοῦ μεγάλου «Δασκάλου». Τὸ σόου ἀρχίζει. Σὲ λίγο σταματᾶ ἡ  μουσικὴ  καὶ ὁ θεραπευτὴς ἀρχίζει τὰ «θαύματά» του κάτω ἀπὸ τὸ δέος τῶν ἄναυδων θεατῶν. Οἱ διάφοροι  ἀσθενεῖς, πολλοὶ μὲ πατερίτσες, ἀνεβαίνουν «μαγεμένοι» πάνω στὴν σκηνὴ  γιὰ νὰ  προσκυνήσουν τὸν μεγάλο «θεραπευτή». Ἐκεῖνος ἀφοῦ τοὺς κοιτάζει μὲ συμπόνια, φωνάζει μὲ ἔπαρση, «No more»!! Σηκώνει  μία ἄρρωστη ἀπὸ τὴν ἀναπηρική της καρέκλα, τῆς δίνει μία σπρωξιὰ στὸ μέτωπο, αὐτὴ πέφτει κάτω καὶ ὡς ἐκ θαύματος…
γίνετε ἀμέσως καλά. Ω ! τί μεγάλο θαῦμα ἀναφωνοῦν ὅλοι οἱ ἐκστασιαζόμενοι κάτω στὸ ἀκροατήριο. Παράσταση θαυμάτων θεραπείας μέ… εἰσιτήριο. Ὅλοι ὅσοι ἀνεβαίνουν ὑποτίθεται ὅτι ἔχουν σοβαρὰ πρόβλημα ὑγείας ἀλλὰ ὁ «μεγάλος ἅγιος θεραπευτὴς» τοὺς δίνει ὅλους μία  σπρωξιά,  πέφτουν κάτω καί… θεραπεύονται. Ὅλοι κλαῖνε ἀπαρηγόρητοι ἐνῶ ὁ χοντρὸς κονφερσασιέ χαμογελάει τρίβοντας τὰ χεριά του. Φυσικὰ πουθενὰ δὲν ὑπάρχει οὔτε ἕνας σταυρός. Ἑτοιμοθάνατοι τρέχουν σὰν ἐλάφια, καρκινοπαθεῖς λάμπουν ἀπὸ ὑγεία, κουτσοὶ χοροπηδᾶνε σὰν κατσίκια. Ὅμως μία πολὺ χοντρὴ μαύρη ἐπειδὴ ὑπῆρχε κίνδυνος καθὼς θὰ ἔπεφτε νά… σπάσει τὰ μοῦτρα της,  ἔσπευσαν οἱ μπράβοι του νὰ τὴν πιάσουν. Αὐτὸς εἶναι ὁ περίφημος «ἀπόστολος θεραπευτὴς» τοῦ Χριστοῦ, ὁ Benny Hinn, μὲ ἀμύθητη περιουσία, μὲ πολυτελέστατες βίλες καὶ μὲ πανάκριβες  τζάγκουαρ  ποὺ περιοδεύει σὲ ὅλο τὸν κόσμο. Ὅσοι …πιστοὶ προσέλθετε

2) Βρισκόμαστε στὸ μεγάλο κεντρικὸ τζαμὶ τῆς Ἄγκυρας, τὸ  Kocatepe Camisi. Τὸ τζαμὶ αὐτὸ ἄρχισε νὰ κτίζετε τὴν δεκαετία τοῦ ἑξήντα  καὶ τελείωσε τὸ 1987. Ἐκεῖ γίνονται ὅλες οἱ ἐπίσημες τελετὲς παρουσία τῆς τουρκικῆς στρατιωτικῆς καὶ πολιτικῆς ἡγεσίας. Τὴν ἡμέρα ἐκείνη εἶχε θρησκευτικὴ ἐκδήλωση ἕνα ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα θρησκευτικὰ τάγματα τῆς Τουρκίας, οἱ  Naskbendi, μέλη τῶν ὁποίων εἶναι οἱ περισσότεροι ὑπουργοὶ τῆς κυβέρνησης Ἐρντογᾶν.  Οἱ γυναῖκες ἀπαγορεύονται. Τὰ μέλη τοῦ τάγματος συγκεντρώνονται στὸ κέντρο τοῦ τεμένους καὶ σχηματίζουν ὁμόκεντρους κύκλους. Φορᾶνε μακριὰ καφὲ ράσα. Στὸ κέντρο τῶν κύκλων βρίσκεται ὁ Σεΐχης ποὺ θὰ διευθύνει τὸν χορό. Ἡ ὀρχήστρα, ποὺ ἀποτελεῖται ἀπὸ μεγάλα ταψιὰ – τύμπανα, βρίσκετε στὸν ἐξώστη καὶ σὲ λίγο ἀρχίζει νὰ χτυπᾶ τὸν μονότονο ρυθμό της. Οἱ δερβίσηδες ἀρχίζουν στὴν ἀρχὴ σιγὰ νὰ φωνάζουν, Λὰ ἰλὰχ Ιλ Ἀλλὰχ καὶ νὰ κουνᾶνε τὰ κεφάλια τους μία δεξιά, μία ἀριστερά. Ὁ Σεΐχης τοὺς παρακολουθεῖ ἀπὸ τὸ κέντρο. Σὲ λίγο ὁ ρυθμὸς ἀνεβαίνει, ἐπιταχύνετε καὶ οἱ κινήσεις γίνονται πιὸ γρήγορες. Ὁ ρυθμὸς ἀνεβαίνει καὶ ἄλλο καὶ οἱ δερβίσηδες τώρα κραυγάζουν  ἀκατάπαυστα. Μερικοὶ ἔχουν ἤδη ἐκστασιαστεῖ καὶ ἔχουν χάσει τὴν ἐπαφὴ μὲ τὴν πραγματικότητα. Τὰ σώματά τους κινοῦνται σύμφωνα μὲ τὸν ρυθμό, οἱ κραυγὲς τώρα γίνονται πιὸ ἀκατάληπτες καὶ ὁ σεΐχης περιφέρετε παρακολουθώντας τὸν ἐκστασιασμό τους. Θυμίζουν τοὺς ἄγριους χοροὺς τῶν ἰθαγενῶν τς Ἀφρικῆς. Στὸ τέλος κάποιοι ἔχουν πέσει κάτω σπαρταρώντας ἀπὸ τὸ κρεσέντο.

3) Ἡ σκηνὴ εἶναι σὲ ἕνα παλιὸ καθεδρικὸ καθολικὸ ναὸ στὴν Νότιο Γαλλία. Ὁ καθολικὸς ἱερέας, ἕνας 25 ἐτῶν νεαρὸς ὀνόματι Fnak Legros, τελεί τὴν θεία λειτουργία καὶ κοινωνεῖ τοὺς πιστοὺς μὲ τὴν χαρακτηριστικὴ Ὄστια. Ὁ ἴδιος ἱερέας μετὰ ἀπὸ λίγο πετάει ἀπὸ πάνω του τὰ ράσα. Τώρα  εἶναι ντυμένος μὲ μία μαύρη χορευτικὴ φόρμα, (Un danseur dams La mason de Die) καί… καλεῖ τοὺς ὀργανοπαῖκτες του πάνω στὸ ἱερό. Ἀρχίζει ἡ μουσική. Νεαρὲς κοπέλες μὲ προκλητικὸ ντύσιμο καὶ μερικὰ νεαρὰ ἀγόρια ἀνεβαίνουν στὸ ἱερὸ καὶ μὲ τὴν καθοδήγηση τοῦ χορευταρὰ παπᾶ ἀρχίσουν τὶς χορευτικὲς φιγοῦρες. Σὲ λίγο τὸ ἱερό… ἔχει μετατραπεῖ σὲ χορευτικὴ ἐξέδρα καὶ ἡ μουσικὴ μὲ τὰ τύμπανα ἀντηχεῖ μέσα στὴν ἐκκλησία. Αὐτὸς ὁ ἱερέας, (ἀμφιβόλου φύλου;), ἔχει γίνει διάσημος γιατί ἔχει εἰσαγάγει νέου, «μοντέρνου τύπου»,… «θεία λειτουργία». Σὲ ὅλη τὴν Γαλλία ἀποκτᾶ θαυμαστὲς καθὼς ἔχει  ἀνακατέψει τὴν θεία λειτουργία μέ… χορευτικὲς φιγοῦρες, μὲ ἄκρως προκλητικὲς ἐφαρμοστὲς φόρμες ποὺ λικνίζονται πάνω στὸ ἱερό. Ἡ φήμη του ἔφτασε μέχρι καὶ τὴν Ρώμη καί… ἀφοῦ πῆρε τὴν εὐλογία τοῦ Πάπα, τὸ μεγάλο καθολικὸ κανάλι «KTO» ἔσπευσε νὰ τραβήξει σκηνὲς ἀπὸ τὴν χορευτικὴ «θεία λειτουργία» του γιὰ νά… τὶς προβάλει σὲ ὅλο τὸν  κόσμο.  Ἀλλοίμονό μας!

4) Ἡ γνωστὴ λαϊκὴ ἀδελφότητα δερβίσηδων, «Aczmendi» εἶναι συγκεντρωμένη σὲ ἕνα περιφερικὸ τεκὲ στὴν Κωνσταντινούπολη. Κόσμος πολύς, λαϊκός, φτωχικός. Ἀρχίζει ἡ τελετή. Ὁ ρυθμὸς εἶναι στὴν ἀρχὴ κάπως ἀργός. Λὰ ἰλαχ ἲλ Ἀλλάχ. Κάποιος κατευθύνει τὴν πορεία τοῦ ρυθμοῦ. Σὲ λίγο ὅλα ἀρχίζουν νὰ «ἀνάβουν» καὶ νὰ ἐπιταχύνονται. Οἱ δερβίσηδες, αὐτὴ τὴν φορὰ καθισμένοι στὰ γόνατα στρέφουν τὰ κεφάλια τους μία δεξιὰ μία ἀριστερά, ὅλο καὶ πιὸ γρήγορα. Ἀρχίζουν νὰ χάνουν τὴν ἐπαφὴ μὲ τὴν πραγματικότητα, νὰ ἐκστασιάζονται. Ἀρχίζουν νὰ ἀκούγονται ἄναρθρες κραυγές, (θυμίζοντας δαιμονισμένους), κάποιοι παθαίνουν κρίσεις καὶ πέφτουν κάτω ἀλαλάζοντας, κάποιοι ἄλλοι οὐρλιάζουν ἀκατάπαυστα. Κουνᾶνε κεφάλι χέρια μὲ τρελὸ ρυθμό. Ὁ σεΐχης παρακολουθεῖ χαμογελώντας κάπως εἰρωνικὰ τὴν θρησκευτικὴ τελετή. Ἕνας ἔχει χάσει τὶς αἰσθήσεις του, ἕνας ἄλλος βγάζει ἄναρθρες κραυγὲς καὶ κάποιος ἄλλος χτυπιέται ἀλύπητα. Σωστὸ πανδαιμόνιο.

5) Εἶναι πρωὶ κάπου στὴν καρδιὰ τοῦ Ἁγίου Ὅρους κοντὰ στὶς Καρυές. Ὁ προσκυνητὴς ἀνηφόριζε πρὸς τὴν σκήτη τοῦ γέροντα. Ἐκείνη τὴν μέρα ὁ γέροντας δὲν δέχονταν κόσμο γι' αὐτὸ καὶ ἄκουγες μόνο τὰ πουλιὰ ἐνῶ ἡ φύση ἀνέδινε πλουσιοπάροχα τὶς ἀνοιξιάτικες εὐωδιές της. Καθὼς πλησίασε, μία ἐξαίσια εὐωδία ἀπὸ λιβάνι πλημμύρησε τὴν ἀτμόσφαιρα. Ἀκούγονταν μία λεπτὴ ψαλμωδία. Μόλις ἔφτασε στὴν ταπεινὴ Σκήτη, μπῆκε μέσα στὸν μικρὸ ναὸ ὅπου γίνονταν ἡ πρωινὴ θεία λειτουργία. Ὁ ναὸς ἦταν πολὺ μικρὸς  καὶ πολὺ παλιός. Οἱ ἅγιες εἰκόνες εἶχαν ἐπάνω τους ὅλη τὴν εὐσέβεια ἀπὸ τοὺς ἀμέτρητους προσκυνητὲς ποὺ πέρασαν καὶ τὶς προσκύνησαν στὸ παρελθόν. Οἱ λίγοι καλόγεροι ἔψελναν μὲ μελωδικὲς φωνὲς καὶ ὁ γέροντας τελοῦσε τὴν θεία λειτουργία μέσα ἀπὸ τὸ ἱερό. Ἔνοιωσε μία ἀπέραντη ἀνακούφιση καὶ τὴν ψυχή του νὰ ἀνεβαίνει  ψηλὰ καὶ νὰ πετᾶ. Σὲ λίγο ὁ γέροντας βγῆκε ἔξω μὲ τὴν θεία κοινωνία. Τὸν πλησίασε τρέμοντας. Ἔνοιωσε ἕνα καταπληκτικὸ καὶ ὑπέροχο αἴσθημα καθὼς δέχονταν τὴν θεία κοινωνία. Οἱ ἁγίες εἰκόνες λὲς καὶ ἦταν ζωντανὲς  παρακολουθοῦσαν μὲ ἀγαλλίαση τὸ μυστήριο τῆς θείας εὐχαριστίας. Ἔνοιωσε πόσο εὐλογημένος εἶναι ὁ τόπος αὐτός, χωρὶς ρεῦμα, χωρὶς τὶς σύγχρονες ἀνέσεις, ἀλλὰ τόσο ἁγνός, τόσο θεῖος. Ἕνας τόπος ποὺ τόσοι ἅγιοι ἐπὶ τόσους αἰῶνες τὸν ἔχουν ἁγιάσει μὲ τὴν παρουσία τους. Ἐκεῖ, στὴν ταπεινὴ αὐτὴ σκήτη, ὁ μεγάλος παππούλης, ὁ πάτερ Παΐσιος, κάποτε ἐνῶ προσεύχονταν εἶχε ὑψωθεῖ ἀπὸ τὸ ἔδαφος μὲ ἕνα λευκὸ ἀστραφτερὸ φῶς νὰ τὸν περιβάλλει.

Εὐλογημένο ἂς εἶναι τὸ ὄνομά σου Κύριε εἰς τοὺς αἰῶνες τῶν αἰώνων καὶ εὐλογημένος ὁ Γέροντας ποὺ σὲ κοινώνησε ἐκεῖνο τὸ εὐλογημένο πρωὶ τῶν ἀχράντων μυστηρίων. 

2 σχόλια:

  1. Τi όμορφη είναι η Ορθοδοξία μας!!!Γαλήνια,ταπεινή.
    Εξαιρετικό άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ειχα την ευτυχία να γνωρίσω από φοιτητής, αγίους αγιορίτες γέροντες, - μεταξύ αυτών και τον γ. Παίσιο. Ενοιωθες μια εσωτερική γαλήνη και πληρότητα.. ολοι τους ήταν πέρα από τον χρόνο... τους πλησίαζες και ζούσες την χαρα του Παραδείσου...
    Αλλά και στον κόσμο, υπήρχαν και υπάρχουν αγιοι.. Μακαριστός Αρχ. Δανιήλ Γούβαλης.. " άναρχα" αφημένος στο θέλημα Του Θεού, με χαρίσματα..
    Την προστασία τους να εχουμε ..
    ΝΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή