26 Οκτ 2013

Γιορτὴ χωρὶς λαό, δὲν εἶναι γιορτὴ

Γράφει ὁ Νίκος Χειλαδάκης,
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος

Γιὰ ἄλλη μία φορὰ ζήσαμε τὸ φαινόμενο ἡ μεγάλη γιορτὴ τοῦ πολιούχου τῆς Θεσσαλονίκης, τοῦ μεγαλομάρτυρα  ἁγίου Δημητρίου, νὰ γίνεται μὲ αὐστηρὰ ἀστυνομικὰ μέτρα, μὲ τὸν κόσμο νὰ μὴν τολμᾶ νὰ πλησιάσει τὸν ἱερὸ ναὸ καὶ μὲ τοὺς ἐπισήμους νὰ καμαρώνουν τὴν μοναξιὰ τοὺς ἐκφωνώντας λόγους ἐκτὸς τόπου καὶ χρόνου. Ἄραγε ὁ μεγάλος αὐτὸς ἅγιος ἔτσι θὰ ἤθελε νὰ τιμᾶται ἡ μνήμη του, μὲ τρεῖς χιλιάδες ἀστυνομικοὺς νὰ φυλάγουν τοὺς ἐπισήμους καὶ τὸν κόσμο νὰ συνωστίζεται μακριὰ ἀπὸ τὸν ναὸ μὴ μπορώντας οὔτε ἕνα κερὶ νὰ ἀνάψει στὴν μνήμη τοῦ ἁγίου του; Τὰ σιδερένια κάγκελα καὶ τὰ ἔνστολα τείχη δὲν ταιριάζουν στὸν ἅγιο Δημήτριο, δὲν ταιριάζουν στὴν Θεσσαλονίκη, δὲν ταιριάζουν σὲ τέτοιες γιορτὲς ποὺ σὲ τίποτα δὲν θυμίζουν τὶς αὐθόρμητες λαϊκὲς γιορτὲς ἄλλων ἐποχῶν, ὅταν σύσσωμος ὁ κόσμος μετεῖχε χωρὶς ἀστυνομικοὺς ἀποκλεισμούς. Σήμερα μοναχὰ μία ψυχρὴ πρόσκληση ἦταν στὴν γιορτή, μία αὐστηρὰ ἐπιλεγμένη καὶ ἐλεγχόμενη πρόσκληση. Ὑπῆρξαν προσκυνητὲς ποὺ εἶχαν ἔρθει ἀπὸ μακριὰ γιὰ νὰ μετάσχουν τῆς θείας λειτουργίας. Κρίμα. Ἡ θεία λειτουργία στὴν ἐπέτειο τοῦ ἁγίου Δημητρίου ἦταν λειτουργία… prive. Ἡ μεγάλη γιορτὴ τοῦ ἁγίου Δημητρίου, τοῦ πολιούχου τῆς Θεσσαλονίκης μας, ἦταν γιορτὴ prive. Ὅσο καὶ ἂν δὲν μὲ ἀρέσει αὐτὸς ὁ ξενικὸς ὅρος  τὸν χαρίζω στοὺς ἐπισήμους, αὐστηρὰ ἐπιλεγμένους ποὺ βρίσκονταν ἀποκλεισμένοι, μόνοι τους, μέσα στὸν ναό.
Φέτος ὅμως ἡ γιορτὴ αὐτὴ εἶχε ξεχωριστὴ σημασία γιατί παρευρέθηκε καὶ ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης. Τί κρίμα ποὺ ὁ Παναγιώτατος δὲν κατάλαβε ὅτι ὁ λαός, δηλαδὴ τὸ ἐκκλησίασμα, ἦταν ἐκτὸς ἐκκλησίας, ἦταν ἀπῶν καὶ μονὰ οἱ φανταχτερὲς στολὲς καὶ.... τὰ φανταχτερὰ ράσα βρίσκονταν μέσα στὸν χῶρο τοῦ ναοῦ. Εἶχε προηγηθεῖ ἡ ἐπίσκεψι τοῦ Παναγιώτατου στὸ τουρκικὸ προξενεῖο καὶ ἡ ἀπονομὴ τῶν εὐσήμων του στὸν Κεμὰλ Ἀτατούρκ. Κάποιοι τὴν κίνηση αὐτὴ τὴν θεώρησαν πολὺ σωστὴ γιατί ὑποστήριξαν ὅτι ὁ Χριστὸς δίδασκε νὰ ἀγαπᾶμε τοὺς ἐχθροὺς ἠμῶν. Μήπως παρερμηνεύουν τὴν εὐαγγελικὴ ρήση, «ἀγάπα τὸν ἐχθρό σου» ; Τὸ «ἀγάπα τὸν ἐχθρό σου» δὲν  σημαίνει, «ἀγάπα καὶ ἀποδέξου τὰ ἔργα τοῦ ἐχθροῦ σου», ἀλλὰ «προσευχήσου νὰ μετανοήσει καὶ νὰ συγχωρηθεῖ ὁ ἐχθρός σου». Μήπως ἐπιδοκιμάζοντας τὴν εὐχὴ τοῦ Πατριάρχη πρὸς τὸν σφαγέα τοῦ ἑλληνισμοῦ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἔτσι ὁδηγήθηκαν σὲ ἑωσφορικὴ πλάνη ;
Τέτοια γιορτὴ τοῦ ἁγίου Δημητρίου δὲν εἴχαμε ὀνειρευτεῖ, τέτοια Θεσσαλονίκη δὲν τὴν εἴχαμε ὀνειρευτεῖ, δὲν τὴν εἴχαμε καν φανταστεῖ. Ἡ μεγάλη γιορτὴ  τοῦ πολιούχου τῆς Θεσσαλονίκης χωρὶς κόσμο παρὰ μόνο μὲ τὶς φανφάρες, τὰ ἀκριβὰ κουστούμια καὶ τὰ ΜΑΤ νὰ φυλάγουν τοὺς ἐπισήμους, τὸν Πατριάρχη καὶ τοὺς δεσποτάδες. Ἀναρωτιέμαι ἂν αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ποῦ σὰν ἐπίσημοι κατέκλυσαν τὸν ἅγιο Δημήτριο, στὶς 26/10, εἶχαν κάποια ἐπίγνωση τοῦ ρεζιλέματος ποῦ ἦταν τόσο ἔντονος στὶς ἑορταστικὲς ἐκδηλώσεις αὐτῆς τῆς χιλιόβασανισμενης πόλης ;
Μεγαλώνοντας μέσα ἀπὸ πολλὰ Θεσαλονικιώτικα σοκάκια, (ἀπόφοιτός του 53ου δημοτικοῦ, περιοχὴ Κασσάνδρου, τοῦ 4ου καὶ 2ου ἑξατάξιου γυμνασίου Θεσσαλονίκης)  καὶ γνωρίζοντας χιλιάδες συμπολίτες μου, εἰλικρινὰ θέλω νὰ τοὺς ἐκφράσω τὴν μεγάλη μου ντροπὴ γιὰ ὅλο αὐτὸ τὸ ρεσιτὰλ ὑποκρισίας. Ἡ πόλη αὐτὴ δὲν γιόρτασε τὸν πολιοῦχο της, ἀλλὰ τὴν ὑποκρισία ὅλων αὐτῶν τῶν ἐπισήμων προσκεκλημένων.

6 σχόλια:

  1. Κατά τα άλλα, έχουμε "δημοκρατία" !!!

    Τι είδους "δημοκρατία" είναι αυτή όπου οι ηγέτες φοβούνται την άμεση επαφή με τον λαό ;;

    Όχι λοιπόν, ΔΕΝ είναι δημοκρατία αυτή !

    Είναι ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ με μανδύα κοινοβουλευτικό !

    Στην Ρωμέικη Παράδοση δεν χρειάζονται κοινοβούλια .

    Αυτά άλλωστε είναι ξενόφερτοι Φράγκικοι ( Βρετανικοί ) θεσμοί.

    Στην Ρωμέικη Παράδοση ο λαός δεν χρειάζεται Εξουσία, αλλά ΗΓΕΣΙΑ.

    Στην χιλιόχρονη Ιστορία της Ρωμανίας - κατά τις περιόδους της ακμής - ο Αυτοκράτωρ, ο Στρατός και η Εκκλησία ήταν οι προστάτες του λαού και οι εγγυητές της δικαιοσύνης απέναντι στις αυθαιρεσίες των δυνατών.

    Δεν υπήρχαν - ούτε χρειάζονταν - κοινοβούλια, διότι ο λαός δεν χρειαζόταν επαγγελματίες "αντιπροσώπους".

    Άλλωστε η ίδια η ιστορία του κοινοβουλευτισμού - από την Magna Carta - τι ήταν ;;

    Μα ακριβώς η διασφάλιση των δικαιωμάτων των δυνατών - των φεουδαρχών της Δύσης - έναντι της δυνάμεως του βασιλέως.

    Στην Ρωμανία δεν υπήρξε τέτοιο ζήτημα, διότι - επαναλαμβάνουμε - ο Αυτοκράτωρ και ο Στρατός ήταν η φυσική ΗΓΕΣΙΑ του Γένους.

    Και μιας και αύριο είναι 28η Οκτωβρίου, να θυμίσουμε ότι το ΟΧΙ στις 3:00 η ώρα τη νύχτα το είπε ο Εθνικός Κυβερνήτης Ιωάννης Μεταξάς.

    Ούτε κοινοβούλια υπήρχαν, ούτε διακομματικές επιτροπές, ούτε δημαγωγοί εκμεταλλευτές του λαού.

    Ο Ελληνισμός μεγαλουργεί όταν έχει ΗΓΕΤΕΣ, και όχι κοινοβουλευτικούς δικτατορίσκους.

    Τα ΟΧΙ θέλουν Μεταξάδες !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα μπορούσε να συμφωνήσει κανείς αλλά υπό την αίρεση ότι πρόκειται περισσότερο για ευχολόγιο παρά για περιγραφή πραγματικών δεδομένων. Οι "περίοδοι ακμής" που ο "Αυτοκράτωρ, ο Στρατός και η Εκκλησία" ήταν "προστάτες του λαού" είναι τόσο λίγες που επιβεβαιώνουν παρά αναιρούν τον κανόνα. Ένας Βουλγαροκτόνος πολέμησε τους "δυνατούς" (τους λαμπρακο-βαρδινο-μπόμπολες της εποχής) αποτελεσματικά, άντε και καναδυό ακόμη. όσο για την "Εκκλησία" (θα προτιμούσα τον όρο "υψηλόβαθμοι κληρικοί" γιατί Εκκλησία είμαστε πολύ περισσότεροι από όσους φαινόμαστε) ας τα αφήσουμε καλύτερα: μόνο το "ἄνδρες οὐκ ἄνδρες" του Χρυσοστόμου για τους συνεπισκόπους του λέει πολλά...

      Διαγραφή
    2. Κάτι και για το Μεταξά: το είπε το ΟΧΙ και το είπε συνειδητότατα, να μην του φάμε το δίκιο. Η όλη στάση του όμως (ο Μεταξάς δεν μας προέκυψε ξαφνικά του '40) ιδιαιτέρως κατά την περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου και της Μικρασιατικής Εκστρατείας υπήρξε τόσο αρνητική, που δεν ξέρω αν αρκεί το ΟΧΙ για να του δίνουμε εύκολα συχωροχάρτι. Το αίμα των νεκρών της Μικρασίας βοά ακόμη (για όσους έχουν "ὦτα ἀκούειν"...)

      Διαγραφή
    3. Κι όμως, από στρατιωτική άποψη η θέση του Μεταξά για το Μικρασιατικό ήταν σωστή :

      Ο Μεταξάς πρότεινε να κρατηθούμε στην ζώνη της Συνθήκης των Σεβρών - που μπορούσε ευκολότερα να κρατηθεί - και να μην επιχειρήσουμε προέλαση στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας, καθώς την θεωρούσε ανέφικτη.

      Εκ των υστέρων απεδείχθη ότι - στρατιωτικώς πάντα - είχε δίκιο.

      Άλλο τώρα εάν πολιτικοί και συναισθηματικοί λόγοι επέβαλλαν την προέλαση προς την Άγκυρα.

      Λίγο βαρύ λοιπόν να του χρεώνουμε τους νεκρούς της Μικρασίας.

      Στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο θα συμφωνήσω ότι η εκτίμησή του απεδείχθη λάθος λόγω της γερμανοφιλίας του, αλλά μην ξεχνάμε ότι μέχρι το χειμώνα 1917-18 οι Γερμανοί ουσιαστικά νικούσαν.

      Μην κρίνουμε λοιπόν εκ των υστέρων, αλλά να σκεφτόμαστε πώς έβλεπαν τα πράγματα εκείνοι που τα ζούσαν.

      Και, σε κάθε περίπτωση, το ΟΧΙ του '40 δικαιώνει την υστεροφημία του Εθνικού Κυβερνήτη.

      Διαγραφή
    4. Μόνο που η Συνθήκη των Σεβρών ήταν δικαίωση της πολιτικής του Βενιζέλου, που τόσο πολέμησε ο Μεταξάς.
      Οι δικοί του, οι αντιβενιζελικοί, εφάρμοσαν την ηλίθια τακτική (αν ήταν τακτική αυτό το πράγμα) του κυνηγητού των ατάκτων του κεμάλ σε τέτοιο βάθος.
      Ως προς τον Α΄ Παγκόσμιο, να υπενθυμίσω ότι ο Μεταξάς δεν μπόρεσε να καταλάβει το αυτονόητο: η ναυτική Ελλάδα δε θα ήταν δυνατόν ΠΟΤΕ (αυτό επιβεβαιώνεται μέχρι σήμερα) να έρθει σε ρήξη με την Αγγλία, τη μεγάλη ναυτική υπερδύναμη. Αντιστοίχως, η συμμαχία με την Αγγλία ανεδείκνυε τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της Ελλάδος έναντι ΟΛΩΝ των αντιπάλων της στην περιοχή. Αυτό που ο Μεταξάς ΔΕΝ κατάλαβε τότε, το κατάλαβε πολύ καλά το 1936 (να θυμίσω ότι οι Εγγλέζοι στήριξαν τη δικτατορία του) και έτσι ακολούθησε πολιτική εισόδου της Ελλάδος στον επερχόμενο πόλεμο εναντίον των Γερμανών, προετοιμάζοντας τη χώρα ΑΨΟΓΑ από κάθε πλευρά (είπαμε, να μην του φάμε το δίκιο).
      Λεπτομέρεια: αν ο Μεταξάς 20 χρόνια νωρίτερα είχε αντιληφθεί αυτό που έβλεπε ο Βενιζέλος θα είχαμε ίσως αποφύγει το Διχασμό, θα είχαμε αποφύγει ίσως την Καταστροφή και τόσα άλλα που δεν τολμάμε ούτε με τη φαντασία μας να δούμε (φυσικά, στην ιστορία δε δουλεύουμε με υποθέσεις, αλλά καμιά φορά ο πειρασμός είναι πραγματικά δελεαστικότατος).

      Διαγραφή
  2. Το 2003 επισκέφθηκε ο πατριάρχης τη Ζάκυνθο. Μετά τις τελετές υποδοχής, στάθηκα κι εγώ μαζί με λίγους ανθρώπους για να δώ τον πατριάρχη να εξέρχεται του χώρου της μονής του Αγίου Διονυσίου, εννοείται με αυτοκίνητο, όχι για να μου δώσει αυτόγραφο, ούτε να φωτογραφηθώ μαζί του.... (υπερβολή του λόγου).... απλά, να τον δώ να μας ευλογεί και να τον χειροκροτήσω... ο "παναγιώτατος" πέρασε ανάμεσά μας μέσα σε ένα πολυτελέστατο αυτοκίνητο με φιμέ τζάμια... Δεν "σκοντάφτω" εν προκειμένω στην πολυτέλεια του αυτοκινήτου, και οι προκάτοχοί του άγιοι, Ιωάννης ο Χρυσόστομος και Γρηγόριος ο Θεολόγος κάπως έτσι θα κυκλοφορούσαν........!!!!!!!!.......... όσο στα φιμέ τζάμια! Θα είχε πάθει κάτι το φιλαράκι του Ζακύνθου, Δωδώνης κλπ εάν τον έβλεπαν τα βέβηλα μάτια ημών των απλών ανθρώπων και απλά εκείνος έκανε μία χειρονομία ευλογίας; Το ότι αυτό τον τρόπο δραπέτευσής του προφανώς τον επέλεξαν άλλοι, δεν μειώνει τις ευθύνες του ιδίου... Κατά τα άλλα, τα έβαλε με τον Χριστόδουλο το 1999 επειδή δεν υπήρχε αρκετό συγκεντρωμένο πλήθος κάτω από τη "Μεγάλη Βρετανία" να τον ακούσει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΤΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ.