Menu

14 Μαΐ 2011

Δ΄ Κυριακὴ ἀπὸ τοῦ Πάσχα

   Γράφει ο Ἀρχ. Ἰωήλ Κωνστάνταρος Ἱεροκήρυκας - Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος Ἱερᾶς Μητροπόλεως Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καί Κονίτσης 
θεραπεία το παραλύτου της Βηθεσδ.
Δν πάρχει μεγαλύτερη δυσκολία π τ ν δυνατε διος νθρωπος ν ξυπηρετήσει τς νάγκες το σώματός του, κα δν πάρχει μεγαλύτερη δυστυχία π τ ν βρίσκεται μαζ μ τ σμα κα ατ ψυχ σ κατάσταση παραλυσίας. Μία τέτοια κατάσταση μς παρουσιάζει Εαγγελιστς ωάννης στν Εαγγελικ περικοπ που θ ναγνωστε στος ερούς μας Ναος τν «Δ΄ Κυριακ π το Πάσχα» πως χαρακτηριστικ νομάζεται Κυριακ ατή.
Κύριός μας ησος, νέβηκε στ εροσόλυμα, που ορταζόταν πιθανότατα ορτ τν Πουρίμ, πο συνέπιπτε να περίπου μήνα πρ το Πάσχα.  ( ορτ το Πουρίμ, ορταζόταν ες νάμνησιν το γεγονότος, τι σθίρ, βραία σύζυγος το Πέρση βασιλι, σωσε τ λαό της.  Τν 5ο π.Χ. α., πέτρεψε να συνωμοτικ σχέδιο τν Περσν, πο εχε ς στόχο τν ξόντωση τν ουδαίων.).
κε κοντ στν προβατικ πύλη τν τειχν, πρχε μία μικρ λίμνη «κολυμβήθρα», τν ποία νόμαζαν Βηθεσδά.  Στ μέρος κενο, κα κάτω π τ πόστεγα πο πρχαν, μποροσε ν δε κανες συγκεντρωμένο λόκληρο τν νθρώπινο πόνο.  σθενες, χωλοί, τυφλο κα γενικς νθρωποι μ λες τς μορφς τς...
 ναπηρίας...
λλ λοι γνώριζαν πς κόσμος ατς βρισκόταν κε γι ν βρε θεραπεία.
τρόπος βέβαιά της θεραπείας, ταν ξω π τ νθρώπινα δεδομένα «γγελος γρ κατ καιρν κατέβαινεν ν τ κολυμβήθρα, κα τάρασσε τ δωρ, ον πρτος μβς μετ τν ταραχν το δατος, γις γίνετο δήποτε κατείχετο νοσήματι». (ωάννου ΄4).  (μετάφραση: γγελος κατ διαστήματα κατέβαινε στ δεξαμενή, κα ταρασσόταν τ νερό.  κενος δέ, πο μπαινε σ’ ατ πρτος μετ τν ταραχ το νερο, γινόταν γις π ποιοδήποτε νόσημα κα ν κατεχόταν).
κριβς στ σημεο ατ παρακολουθομε τν ησο, κα μ κομμένη τν νάσα διακρίνουμε ναν νήμπορο συνάνθρωπό μας πο βρίσκεται κα ατς κε.
Τ θέαμά του εναι κρως συγκινητικό, κα μς συγκλονίζει τόσο πολύ, φο πάνω στ πρωτόγονο ναπηρικό του κρεβάτι, βρίσκεται κίνητος μία λόκληρη ζωή.
Τριανταοκτ λόκληρα χρόνια δν εναι καθόλου πλ πόθεση ν περιμένει κανες πότε θ προλάβει ν πέσει μέσα στν κολυμβήθρα μετ τν «ταραχν το δατος».
μως τ περισσότερο δραματικ στν πόθεση, δν εναι τόσο ατ καθ’ αυτ πολυετς τετραπληγική του ναπηρία, λλ τ τι ν βρισκόταν νάμεσα σ τόσους νθρώπους, δ βρέθηκε μία ψυχή, τόσα τη ν τν βοηθήσει.
Πόσο σφίγγεται καρδι μς κούγοντας ς πάντηση τ δίκαιο παράπονο το παραλύτου στν ησο «Κύριε, νθρωπον οκ χω» (ωάν. ΄ 7), ταν Χριστς τν ρώτησε ν θέλει ν γίνει γιής.
Μ εναι δυνατόν; Μέσα σ τόσο κόσμο ν μ βρίσκεται νας «εαίσθητος» νθρωπος στε ν το δείξει κα τ λάχιστο νδιαφέρον; Κα μως ατ εναι σκληρ πραγματικότητα πο λέγχει χι μόνο κείνη τν ποχή, λλ δυστυχς ποκαλύπτει κα τν δικ τραγικ ναλγησία κα θικ ναισθησία, σήμερα πο θ περίμενε κανείς, τ πράγματα, τουλάχιστον στν εαίσθητο ατ χρο τς ψυχικς κα σωματικς γείας, ν εναι καλύτερα...
Δν γνωρίζω φίλοι μου πόσοι π μς συναντομε στν καθημερινότητα παρόμοιες περιπτώσεις νήμπορων νθρώπων πόσοι συνοικομε μ δελφούς μας πο ντιμετωπίζουν παρομοίου εδους προβλήματα, εδικν ναγκν, πως συνήθως τ χαρακτηρίζουμε. Ατ μως πο δν θ πρέπει ποτ ν χάνουμε π τ καντρν τς συνειδήσεώς μας, εναι τι ποτ δν ποκλείεται, τόσο κάποια π τ δικά μας γαπημένα πρόσωπα, σο κα μες ο διοι, κάποτε ν βρεθομε σ παρόμοια κα σ χειρότερη κόμα κατάσταση...
σως κα μόνο συγκλονιστικ λλ ρεαλιστικ ατ σκέψη, ν κατορθώσει ν ραγίσει τ σκληρ κρούστα το πάγου, πο χει κάνει, δυστυχς, νάπηρες τς καρδιές μας, στ ν προσφέρουν γάπη...
ν εναι λήθεια, κα σίγουρα εναι, τι μεγαλύτερη δυστυχία γι ναν νθρωπο εναι ν μ μπορε ν προσφέρει λίγη γάπη κα βοήθεια, ταν λλος χει νάγκη, τότε μπορομε ν κατανοήσουμε σ τί τραγικ ντως πίπεδο χει καταλήξει κοινωνία μας. Ναί, βλέποντας τν κοινωνικ πραγματικότητα μέσα π τ διάσταση τν πονεμένων δελφν μας πο διψον λίγες σταγόνες συμπαραστάσεως μέσα στ πικρ δοχεο το πόνου τους, εναι νάγκη ν προσγειωθομε στν πραγματικότητα κα ν πεγκλωβιστομε π τν σκληρ γωκεντρισμό μας...
Βέβαια, θ σχυριστον κάποιοι, τώρα πο λόγος ατς κεντ τν τουλάχιστον μβλυμμένη συνείδησή τους, τι σήμερα πάρχει κρατικ πρόνοια, τ δρύματα κα ο «καθ’ λην ρμόδιοι», κα λλα τέτοια, πο τ μόνο τ ποο κατορθώνουν, εναι ν δείξουν τν ρηχότητα τς συνειδήσεώς τους κα κυρίως ν περισώσουν τν «δάπανο χριστιανισμό τους»... Μ δυ λόγια, ντιγράφουν ο τύποι ατοί, τ σα σχυρίζονταν σοι τριγύριζαν π τριανταοχτ τη, γύρω π τν παραλυτικό της Εαγγελικς περικοπς. «Μ χει τ κρεββάτι του, ξοικονομε τν καθημερινή του τροφή, βρίσκεται κάτω π στέγαστρο, ε, τί λλο θέλει;».
σως πάλι κάποιοι πο χουν ξεπεράσει τν μβλυνση κα χουν «κατορθώσει» ν γγίξουν τ ρια τς πωρώσεως, σχυριστον τι ο διοι ο νάπηροι συνάνθρωποί μας, σ κάποιες περιπτώσεις εθύνονται γι τ κατάντημά τους. Κυρίως ταν ο εδικς νάγκες χουν προέλθει π δυστυχήματα, λόγω περβολικς ταχύτητας, λόγω καταχρήσεων κλπ.
λλ θ συμφωνήσουμε τι λα ατ τ παράδεκτα γι χριστιανος κα πολιτισμένους νθρώπους, τ μόνο πο καταδεικνύουν, εναι μεση νάγκη θεραπείας πο χρήζει κοινωνία μας. Εναι πράγματι νάγκη ν θεραπευθομε στε ν χουμε τν ελογία, ν πονομε μ τν πόνο το δελφο κα ν γινόμαστε ο «νθρωποι» τν συνανθρώπων μας.
Χριστς ποος «διλθεν εεργετν», κα στν περίπτωση ατ το παραλυτικο, μ τ παντοκρατορικ το πρόσταγμα, νεργε μέσως τν θεραπεία κα δίνει τν ντολή: «γειρε, ρον τν κράβαττόν σου κα περιπάτει» (ωάν. ΄ 8).
Ταυτοχρόνως μως Κύριος, πισημαίνει κα να πολ λεπτ λλ κα τόσο καθοριστικ σημεο πο θ πρέπει ν μ τ χάνουμε ποτ π τ συνειδησιακ πτικό μας πεδίο, τόσο σοι νομίζουν τι εναι γιες, σο κα ατο πο μ ελικρίνεια ποδέχονται τν δυναμία τους. Κα τ σημεο ατ πο ποτελε ποκαλυπτικ λόγο Το Θεανθρώπου γι τν περίπτωση εναι, τ «δε γις γέγονας, μηκέτι μάρτανε, να μ χερον σο τί γένηται» (ωάν. ΄ 14) Δήλ. (Κοίταξε, γινες καλά. Ν μν μαρτάνεις πλέον, γι ν μ σο συμβε τίποτε χειρότερο).
νάγκη λοιπν δελφοί μου, φ’ νς μν ς τέκνα Θεο ν χουμε τ διάθεση ν προσφέρουμε τν γάπη μας, μ ποιοδήποτε κόστος στος συνανθρώπους μας, πο μς δίνουν τ δυνατότητα ν δείξουμε τι δ λησμονομε πς εμαστε κα εναι εκόνες Θεο, φ’ τέρου δέ, ν γινόμαστε περισσότερο προσεκτικο στν πνευματική μας ζωή, στν καθημερινότητα, διότι ρκετς φορς «π τν πολλν μας μαρτιν, σθενε τ σμα, λλ σθενε κα ατ ψυχή».
Εθε Κύριός μας, Μεγάλος ατρς τν ψυχν κα τν σωμάτων, ν χαρίζει σ λους μας, γιες κα μή, τν κατ’ μφω γείαν, ν προσθέτει δ πομον κα λπίδα στος πάσχοντας δελφούς μας, πως πίσης κα στος οκείους τους, κα τέλος ν δωρίζει στς πάρξεις μας τ μορφο κα εεργετικ χάρισμα τς προσφορς κα τς γάπης.
μήν.        

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου