Menu

30 Απρ 2011

Συζήτηση μὲ τὸν Γέροντα Ἐφραὶμ τῆς Ι. Μ. Ξηροποτάμου

ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΦΡΑΙΜ ΤΗΣ I. Μ. ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ ( † 21-11-1984)[1]
 O γέροντας κάθεται σ' να γώνιασμα πο κάνουν ο πάγκοι στ ρχονταρίκι. χει να γαλήνιο κα σχεδν διάφανο πρόσωπο. Κάτι μάτια πεντακάθαρα κα φωτειν πο δεσπόζουν κάτω π τ πλ καλογερικ σκουφάκι. Μέσα σ' κείνη τν τμόσφαιρα πο μυρίζει ποτισμένη λιβάνι εναι σν ν νιώθει κανες ν ξεχύνεται πλότητα κα ερήνη, ελογία κα παρηγορι π λόκληρη τν παρουσία το γέροντα. «ς μύρον π κεφαλς τ καταβανον π τν πώγωνα, τν πώγωνα το αρν, τ καταβανον π τν αν το νδύματος ατο- ς δρόσος ερμν καταβαίνονσα π τ ρη Σιν τι κε νετείλατο Κύριος τν ελογίαν, ζων ως το αἰῶνος». Μιλ πλ κα συχα. χει σταυρωμένα τ χέρια κα γέρνει λίγο τ κεφάλι, λς κα θέλει ν ρθει πι κοντά, ν μιλήσει πι μέσα, νεξίτηλα.
Κάποιος ρωτ γι τν μοναχισμό, τί προϋποθέτει.
- μοναχισμς προϋποθέτει διαίτερη κλίση πο φυτεύει διος Θεός, καθς πίσης κα τ κάλεσμα. Ατ τ κάλεσμα (κλσις) χει γίνει π τν Κύριο γι λους, λλ διος μας λέγει τι «ο πάντες χωρούσι τν λόγον τοτον». τσι τ κάλεσμα πευθύνεται σὲ λους, λλ παντ « δυνάμενος». Ατς κα γίνεται μοναχός... Βέβαια ατ πο μετρ τόσο στζω το μοναχο σο κα στ ζω το ν κόσμω χριστιανο εναι συνέπεια σ' να πνευματικ πρόγραμμα. συνέπεια στ πρόγραμμα ατ συνιστ ναν γώνα κατ το κόσμου, το διαβόλου κα τς σαρκός. Ο χθρο ατο καταφέρνουν ν μς...
 ποσκελίζουν, γιατί (κα ταν) μς βρίσκουν προετοίμαστους. Μς βρίσκουν δηλαδ σ κηδία κα τσι χουμε να σωρ πτώσεις. Ο πτώσεις δν ντιμετωπίζονται κα δν ποφεύγονται παρ μ τν γρήγορση κα τν προσήλωση σ να πρόγραμμα πνευματικς ζως. πνευματικ ζω εναι μία μάχη κα στν μάχη δν μπορες ν παρατς τ πλο χωρς κίνδυνο θανάτου. Χρειάζεται τ πλο ν χείρας πάντοτε γι τν ντιμετώπιση τν χθρων. Ατ γίνεται στν ζω τν μοναχν: χουν συνέχεια τ πλο ν χείρας, ποτ π' μου. Μεγάλο ρόλο παίζει σ' ατ τ πράγμα προσευχή...
- Ναί, γέροντα, λλ σ μς προσευχ γίνεται ντελς τυπικ τς περισσότερες φορές.
π τν τυπική, πως λέτε, προσευχ δν ξέρετε πόσα γαθ μπορον ν προκύψουν. Γιατί προσευχ τυπική, σ τακτς ρες, μοιάζει μ τν γεννήτρια πο δίνει φς. Μπορε ν δώσει τ φς τς πάντα μόνον τότε πο χρειάζεται. παραίτητη μως προϋπόθεση, γι ν δώσει φς, εναι ν φορτίζεται ν τροφοδοτεται μ καύσιμη λη. Ατ τν ρόλο παίζει τυπικ προσευχ στν λη πνευματικ ζωή. Φορτίζει τν γεννήτρια κα τς δίνει τν δύναμη, γι ν μς παρέχει φς, ταν πάει ν σκοτεινιάσει.
Μπορετε ν καταλάβετε τώρα τν σημασία πο χει τ «πνευματικ πρόγραμμα». Ο φιλίες κα ο κοινωνικς ποχρεώσεις εναι τς περισσότερες φορς συνδεδεμένες μ λλοίωση μικρ μεγάλη, το πνευματικο προγράμματος κα εναι φανερ πόση βλάβη μπορε ν προξενηθε π τν λλοίωση κα τν γκατάλειψή του. Πόσο μεγάλο εναι ντίθετα τ φελός του, γιατί μς κρατ συνέχεια σ γρήγορση· ατ πο λέγεται στν σκητικ ζω «νήψις».
Εναι λήθεια τι νήψις κα προσευχ μαζί μας δίνουν τν δύναμη το Χριστο κα μς δηγον στν σωτηρία. Μ τ δύο ατ μπορε κανες ν προσέχει πάντα τν αυτό του κα ν καταλαβαίνει τς δυναμίες του. Συγχρόνως λόκληρος χρόνος εναι γεμάτος κα δν χρειάζεται ν καταφεύγει σ κάθε εδους νασχόληση, γι ν τν γεμίσει, οτε στν ξωστρέφεια κα στν λήθη το αυτο του. Μ τν τρόπο ατ μπορε ν ποφύγει τς μεγάλες πτώσεις κα ν καταφέρει στε ο μικρς ν μ γίνουν θανάσιμα μαρτήματα.
Γιατί θ πρέπει ν γνωρίζετε τι τ μαρτήματα τ διακρίνουμε σ δύο βασικς κατηγορίες. Τ θανάσιμα κα τ συγγνωστά. Τ θανάσιμα μαρτήματα εναι τ χωρς ξομολόγηση μαρτήματα. Ατ εναι τ κολάσιμα. Τ συγγνωστ μαρτήματα εναι ατ στ ποα πέφτει κανες π γνοια, θέλητη ροπ κόμα κι π τν κατάσταση τς μαρτίας πο βρισκόμαστε μετ τν πτώση. Θ πρέπει ν τονισθε δ τι τ συγγνωστ μαρτήματα γίνονται ατόματα θανάσιμα ταν δν ξομολογονται...
- Θ θέλαμε ν μς ξεκαθαρίσετε μερικ σημεα: Πότε χαρακτηρίζουμε κάτι σν συγγνωστ μάρτημα κα θέλει τότε ξομολόγηση;
- Γι ν πάρετε μία πάντηση θ πρέπει ν ναφερθομε στν κλίμακα πο κολουθε μαρτία γι ν γίνει πράξις, ατ πο λέγεται λλις ξέλιξις το λογισμο. Σ δρς γραμμές, στν πρώτη φάση προβάλλεται μαρτία σν λογισμός. Αυτό εναι «προσβολή». Εναι προβολ (κα προσβολ συγχρόνως) νς προσώπου, μίας μπαθος μορφς καταστάσεως στν θόνη το νο. Ατ τ πράγμα στν πρώτη του μφάνιση εναι ναμάρτητο, λλ θ πρέπει ν καταλάβουμε καλ τι κάθε πονηρς λογισμς προέρχεται κα κατευθύνεται π τν διάβολο, κα ν προσέξουμε πολύ, γι ν μ μς ξεγελάσει.
Τ δεύτερο στάδιο πο κολουθε εναι «συνδυασμός». Στν συνδυασμ χουμε νάμιξη το λογισμο μ τν θέλησή μας. νάμιξις ατ δίνει τ δαφος, γι ν ναπτυχθε λογισμς κα συγχρόνως δημιουργε να «σκαμπανέβασμα» στν θέληση κα μία καταστασία, γι ν μποδισθε ξέτασις κα πόρριψις το λογισμο.
Μετ εναι «πάλη». δ χουμε τν πάλη το νο κα τς θελήσεως, γι ν δεχθε ν μ δεχθε τν λογισμό. ν τν δεχθε, χουμε τ τέταρτο στάδιο πο εναι «συγκατάθεσις». νθρωπος κατακυριεύεται π τ περιεχόμενο το λογισμο. Τ κοιτάζει νηδόνως, πιθυμε κα προσπαθε μ κάθε τρόπο ν πραγματοποιήσει τν μαρτία. Στν κατάσταση ατ μαρτία θεωρεται συντελεσθεσα, σχετα ν δν κολούθησε τελευταία φάσις τς ναπτύξεως το λογισμο πο εναι πράξις. Σ' ατν πραγματοποιεται μ πλήρη πίγνωση μαρτία. Εναι μία ατοκτονία μ λόκληρη τ σημασία κα τ βάρος τς λέξεως.
π τν συνδυασμ κα κάτω χουμε κατάσταση φάμαρτη. χει νδώσει κα χει αχμαλωτισθε κανείς. Γι’ ατ τν λόγο π τ φάση ατ κα μετ χουμε μάρτημα συγγνωστό, πο χρειάζεται ξομολόγηση.
Τώρα μπορετε ν καταλάβετε τί μεγάλο ρόλο παίζει νήψις. Κρατώντας τν νο σ γρήγορση κα συχία, ποδιώχνει τν λογισμ στν προσβολή. Στν φάση ατ πάρχει εχέρεια κα εκολία ποκρούσεως το πειρασμο. Εναι μως μεγάλος κόπος, ταν χει μπε μέσα, γι ν τν βγάλουμε. λη ατ κατάστασις μοιάζει μ τν προσβολ νς σπιτιο π ναν κλέφτη. κλέφτης (λογισμς) χτυπάει τν πόρτα, γι ν μπε μέσα (προσβολή). ν δν το νοίξει κανες (πόκρουση λογισμο), τότε μένει ξω κα δν μπορε ν κάνει τίποτα. ταν μως το νοίξει (συνδυασμός), τότε μπαίνει μέσα. Στν περίπτωση ατ εναι φανερ πόσο πι δύσκολα μπορε ν τν διώξει π πρτα πο ταν ξω. Συγχρόνως π τ στιγμ πο μπαίνει μέσα τ κάνει λα νω κάτω. Γι τν λόγο ατ λλωστε κα συνιστ φάμαρτη πράξη συνδυασμς κα τ πόμενα.
Δν θ πρέπει δ ν ξεχνομε κα τν κόλουθη λήθεια: Κάθε γονάτισμα δυνατίζει τν θέληση κα μς καθιστ πι εάλωτους. Κα ντίθετα κάθε πιτυχημένη ντίστασις τν χαλυβδώνει κα τν στηρίζει στν ντιμετώπιση τν πειρασμν. Πολ μεγάλη προσοχ χρειάζεται κα γι κάθε πάθος πο ποκοιμήθηκε. Ξέρετε μ τί εναι μοιο; Μ μία ρκούδα. Τέτοια δύναμη χει. Μπορομε μως ν τ κρατομε κα ν τ κατευθύνουμε πολ εκολα, πως κριβς ρκούδα κατευθύνεται κα τραβιέται π να κρικελάκι μονάχα. λλοίμονο μως, ν πιάσει τν ρκουδιάρη πνος! Θ τν κατασπαράξει ρκούδα, πο τν σερνε. τσι κριβς κα ν μες κοιμηθομε (φήσουμε τ νήψη). Τ ποκοιμισμένα πάθη θ ξυπνήσουν κα θ μς κατασπαράξουν.
κτος π τν τρόπο πο ναφέραμε γι τν ντιμετώπιση το λογισμο, δηλαδ τν μεση κα ταχεία πόκρουσή του, πάρχει κα νας λλος. Ατν τν χρησιμοποιοσαν παλι μπειροι κα δοκιμασμένοι μοναχοί. Εναι διάλογος μ τν μαρτία, λεγομένη «ντίρρησις» «ντιρρητικς πόλεμος», πο συνίστατο στ ν πιτρέπουν στν λογισμ ν προχωρήσει πέρα π τν προσβολ στν συνδυασμό, γι ν μελετήσουν τν ξέλιξη κι λες τς νέργειές του κα ν τν πολεμήσουν μέσα στν καρδιά τους. Δν εναι εκολο κα κατορθωτ οτε κίνδυνο τ πράγμα, γι’ ατ κα τότε κόμη τν μέθοδο ατ δν τν συνιστοσαν σ λους, πως φανερώνει τ σχετικ περιστατικ μ τν ββ Ποιμένα π τ Γεροντικό. Ατ γι τος μεγάλους ββάδες. Γιατί μ κανέναν τρόπο δν θ πρέπει ν παραβλέπουμε τν πονηρι κα τν μπειρία το διαβόλου, τν πανουργία του. (Πολεμάει τν νθρωπο π καταβολς). Κι κάθε λογισμς χει μέσα το πολύ, πο νταποκρίνεται στν φθαρμένη φύση μας κα πο δν ντιμετωπίζεται εκολα. Εναι νας χείμαρρος πο κατακλύζει, παρασέρνει κα καταποντίζει τ πάντα ν δν τν σταματήσουμε γκαίρως, κα σταμάτημα γίνεται μ τν γρήγορση τν χάρη τς προσευχς. γρήγορση κα   προσευχ εναι τ δύο χέρια πο  παλεύουμε μ τν λογισμό.
δ εναι σκόπιμο ν τονίσουμε τι προσευχ εναι τ κύριο κα τ πι ποτελεσματικ μέσο γι τν ντιμετώπιση το λογισμο. Γιατί μία τέτοια στάσις εναι μπρακτη ταπείνωσις? μολογία τι δύναμή μου εναι λειψ κα νίκανη κα δι τοτο προσφεύγω σ' Ατν πο εναι κα χύρωμα, πλο κα νίκη. στάση ατ τς συντριβς κα τς προσφυγς στν προσευχ εναι φυσικ κατόπιν ν προσελκύσει τ λεος το Θεο πλούσιο, ν στηρίξει μένα κα ν πομακρύνει τν λογισμ νίκανο ν μ βλάψει.
νάμεσα στς προσευχς νοερ προσευχ εναι τ δυνατότερο κα τ πι χρηστ πλο. Εναι εκολα καταληπτή, γίνεται πι γρήγορα π ποιαδήποτε λλη. Μπορε κανες ν τν κάνει τς περισσότερες φορς στς κρίσιμες κα πικίνδυνες στιγμές. κόμη εναι προσευχ μ συγκεντρωμένο κα συγκεκριμένο περιεχόμενο, γι’ ατ χει τν δύναμη ν συγκεντρώνει τ  νο στ περιεχόμενό της κα ν τν πομακρύνει π τν προβαλλόμενο ( ν ξελίξει) λογισμό. Κα πέρα π λα ατά, περιέχει τ γιο νομα το Κυρίου μν ησο Χριστο εναι μία προσευχ μ διαίτερη χάρη κα ατενέργεια.
τσι μ τν προσευχ κα τν προσοχ (νήψι) μπορομε ν ντιμετωπίζουμε τ λογισμ κα τν μαρτία πο τν κολουθε. μία βοηθάει τν λλη σ' ατ τν  ντιμετώπιση. Κα ο δύο μαζ βοηθον στ δημιουργία συνειδήσεως ποδόσεως λόγου. Καταλαβαίνουμε δηλαδ τότε κα συνειδητοποιομε τι λες ο σκέψεις κα πράξεις, κα ο πι μύχιες, εναι φανερς στ Θεό. Κα χι μόνον φανερές, λλ  κα πόλογες νώπιόν του κριτηρίου του. μεγάλος καρπς ατς τς καταστάσεως εναι φόβος το Θεο, πο γεννιέται μέσα μας. Μ τν φόβο ατ τώρα προσέχει κανες τν αυτ το διπλ κα ποφεύγει μεγάλο πλθος παραπτωμάτων.
Σ’ ατ ποσκοπε κα λεγχος τς πορείας μας τς πνευματικς καθς κα τς συνειδήσεως. Χρειάζεται γι τν λεγχο ατ μία ατοκριτικ κάθε βράδυ, λλ κα περισσότερες φορς τν μέρα. πάρχει νας σοβαρς κίνδυνος δ: «πλάνη» (παραπλάνησις) τς συνειδήσεως, πο εναι δυνατν ν συμβε πολ εκολα. Κα παίζει μεγάλο ρόλο συμπαράστασις το πνευματικο, πο εναι εδικ παραίτητη σ περιπτώσεις μφιβολίας. Σ κάθε μφιβολία κα ταλάντευση μεση λύση δηγε στν πνευματικό...
Ατς φόβος κα μνήμη το Θεο εναι πολ σπουδαο πνευματικ κεφάλαιο. Φέρνει μαζί του τ μνήμη το θανάτου. Κάτι πο τ ποφεύγουν πολλο κα προσπαθον ν τ ξεχνον, μως φέρνει τν νθρωπο μπροστ στν πραγματικότητα κα συγχρόνως ριμάζει τν πνευματικ γωνιστή. Τν σοβαρεύει κα τν κάνει πι συνετ στς νέργειές του, γιατί τώρα κοιτάζει μ προοπτικ πέρα π τν τάφο κα φωτίζεται π τν κρίση το Θεο.
Δν μπορον ν λείψουν τώρα λλες δύο μνμες συνακόλουθες: μνήμη τν μαρτιν κα τν πτώσεων, κα μνήμη τν εεργεσιν το Θεο. σημασία τους γι τν πνευματικ γώνα μπορε ν γίνει κατανοητ μ τ παράδειγμα π τν ζω κάποιου μοναχο. Ατς εχε γραμμένες σ δύο τοίχους στ κελλί του, στν να τς ποτυχίες, πτώσεις κα μαρτίες του κα στν λλο τς πιτυχίες πο εχε σημειώσει κατ τν μοναχικό του γώνα. ταν λοιπν ασθανόταν τν Χάρη το Θεο κα κάποια πιτυχία ν σημειώνεται, γι ν ποφύγει τν περηφάνεια πο ναδευόταν μέσα του, στρεφε πρς τν τοχο πο εχε γράψει τς μαρτίες του: «Κοίταξε τί χεις κάνει μέχρι τώρα· πόσο εσαι νάξιος γι’ ατ τ χαρ κα πο μπορε ν ξεπέσεις, ν φεθες». π τν λλη μεριά, ταν νίωθε τν πειρασμ ντονο, τν χληση το διαβόλου τν πελπισία ν τν κυριεύει μετ π κάποια πτώση, στρεφε τ πρόσωπό του στν πέναντι τοχο μ τς ρετές: «Δς μ τί σ ξίωσε Θες κα πο σ βοήθησε ν φτάσεις. Πς θ τ γκαταλείψεις τώρα λα ατ πού σου χάρισε, ν μπορες ν τ ξαναφτάσεις κα ν προχωρήσεις κόμα πι πέρα;»
τσι μνήμη τν μαρτιν μας μς κρατάει σ ταπείνωση κα γρήγορση μποδίζοντας τς περαιτέρω πτώσεις. Κα μαζ μ' ατν μνήμη τν εεργεσιν το Θεο (γιατί τέτοιες εναι ο ρετς) μς γεμίζει λπίδα κα εγνωμοσύνη πρς Ατν πο μς συγχωρε πάντα, μς στηρίζει κα μς προστατεύει. Τ δύο στηρίζουν τν καρδιά, τροφοδοτον τν μετάνοια κα κάνουν πι βατ τν δρόμο τς χριστιανικς ζως...
-   Πάτερ, ξαναγυρίζω στν προσευχή, κα εναι δυσκολία πο συναντομε στ σχέση της μ τν μελέτη...
-   Πρτα-πρτα θ πρέπει ν πομε τι καθαυτ πνευματικ μελέτη δν ξεχωρίζει π τν προσευχή. Μπορε ν θεωρηθε κι ατ σν νας δρόμος προσευχς. Τ πρόβλημα τς μελέτης τν σπουδν σς εναι στεν συνδεδεμένο μ τ γενικότερο πρόβλημα τς ξιοποιήσεως το χρόνου κα το πνευματικο προγράμματος, πο λέγαμε στν ρχή. Διαβάζει κανείς, γι ν πάρει τ πτυχίο του, γι ν μπορε ν ζήσει. Ατ δν εναι ξω π τν ζωή του οτε σχετο μ τν πνευματική του πορεία. Γιατί τώρα μ' ατη τν μελέτη τοιμάζει τ πόβαθρο μίας ργασίας γι τν συντήρησή του ργότερα. τσι δν εναι ξένο π τν λη ζωή του. Κα γι ν μ γίνεται ξένο κα μς πορροφ π τν πνευματικότητα, χρειάζεται ν διανθίζεται π κάθε πνευματικ δυνατότητα. Ατ εναι κάτι πο σχύει σ πλατύτερο πλαίσιο: λος χρόνος ν διανθίζεται π κάθε δυνατ πνευματικ ργο. Στν περίπτωση ατο του κοινο «διαβάσματος», θ μποροσε ν γίνει κάτι σν μία «εροτελεστία», σο παράξενα κι ν χτυπάει ατ στ' ατιά μας. Ν ρχίζει μ μία προσευχή, μ τν ποία ποθέτουμε τν μελέτη μας μπροστά Του κα ζητμε ν μς φωτίσει κα ν μς βοηθήσει. ταν σταματ τ διάβασμα γι διάλειμμα, εναι εκολο ν διαβάσουμε δύο-τρες προτάσεις π να βιβλίο πνευματικ κα ν ξεκουρασθομε π τ λλο μβαθύνοντας σ' ατές. κόμα ν προσευχηθομε μ τν «εχή». Επαμε γι τ πλεονέκτημα πο χει ατ προσευχ ν εναι μικρ κα σύντομη. Μπορε ν γίνεται κόμα κα στν δρόμο. Κι χει μία ατενέργεια πνευματική, κόμα κι ταν γίνεται μηχανικά. Τ πεδίο το πνευματικο γνος εναι νοιχτ πάντοτε κα παντο. Εναι μεγάλο πράγμα ν εναι νος συγκεντρωμένος στς σελίδες πο διαβάζω. Στ νδιάμεσο μως, ταν χαλαρώνει προσοχ κα συγκέντρωση, βρίσκει τν εκαιρία διάβολος ν πιτεθε κα ν πολεμήσει. Κα ατ εναι πο θ δε Θεός: πς σταθήκαμε μπροστ σ' ατν τν πίθεση. Γι’ ατ χρειάζεται ν εμαστε συνέχεια στν πνευματικ σκοπι κα ν ντοπίζουμε τς πιθέσεις. Κα τ λλα μετ εναι πόθεση πνευματικο γνος.
-    Καλά, γέροντα, λλ ταν διαβάζουμε μες κα θέλουμε ν κάνουμε να διάλειμμα, εναι γι ν σταματήσουμε τν νταση στν ποία βρισκόμαστε. Ν ξελασκάρουμε τν νο κα ν ξεκουρασθομε. Τ ν διαβάσουμε κάτι λλο ν προσευχηθομε παιτε προσπάθεια κα προσοχ πο ζητομε ν ποφύγουμε. Ή, ς πομε, εναι μερικς φορς πο δν θέλεις πλς ν σταματήσεις ν διαβάζεις, λλ ν βγες ξω π τ δωμάτιο, ν κάνεις μία βόλτα, ν ξανασάνεις... Καταλαβαίνετε βέβαια πόσα προβλήματα δημιουργονται μ' ατ τν ξοδο...
-    Δν εναι περβολ ν λέει κανες πς ξεκουραζόμαστε π τ διάβασμα μ τν προσευχή, πο θέλει προσοχή, πως λέτε. Εναι λήθεια βέβαια τι στν ρχ φαρμογ νς τέτοιου τρόπου στν μελέτη σως κουράζει. Εναι μως πι μεγάλη λήθεια τι πραγματικ προσευχ ξεκουράζει. ρχικς κόπος γίνεται μετ γλυκς καρπός. προσευχ εναι καρπς γαλήνης κα ερήνης. Καρποφορε τν παρηγορι κα τν συχία, τ ξαλάφρωμα π τν φόρτο. Μετά, ν εναι δύσκολο ν προσευχηθε κανες τσι, σήμερα χουν πάρει τέτοια διάδοση πο εναι εκολο ν χει να κασετόφωνο, στε τν ρα πο θέλει ν συχάσει ν κούσει λίγη βυζαντιν μουσική. ς μ κάνει τίποτα· ς κούσει μονάχα τν μουσικ τς κκλησίας μας.
Εναι κα ο φορς πού, πως λέτε, πιζητ κανες ν βγε στν δρόμο ν περπατήσει, ν λλάξει περιβάλλον κα ν ξανασάνει. ς μ ξεχνομε τι δρόμος ,τι λλο, χει ν παρουσιάσει πολλς φορμς γι μαρτία. ς θυμούμαστε τι στν δρόμο μς ρκετ συχν συναντομε κκλησίες. Κα Θες σπειρε τς κκλησίες μέσα στος δρόμους σν τς άσεις μέσα στν ρημο. Εναι εκολο ν καταφύγει κανες σ' ατές. Ν λλάξει περιβάλλον, ν νασάνει πραγματικ χωρς ν δηλητηριασθε. Μέσα στν οκο το Θεο ξεκουράζεται, προσεύχεται, λλάζει, ναπαύεται. Μετ πιστρέφει στ σπίτι του. χει περπατήσει, χει ξελασκάρει κα χει συγχρόνως νανεωθε. Εναι τοιμος ν συνεχίσει τν μελέτη του, λλ χει περιφρουρήσει κα τν αυτό του π τς προσβολς το πονηρο. Ατς εναι νας μονάχα τρόπος ν τακτοποιήσουμε τ πρόγραμμα νς διαλείμματος, χωρς ν χαθομε. Γιατί μπορον ν βρεθον κι λλοι. γωνιζόμενος νθρωπος μηχανεύεται τ πάντα, γι ν προοδεύσει κα ν προφυλαχθε· ν κρατηθε μέσα στν ασθηση τς παρουσίας το Θεο. Θυμηθετε τν ωσφ τν πάγκαλο! Δν τν σταμάτησε τίποτε στν προσπάθειά του ν μ χάσει τν Θεό: Παράτησε τ νδυμά του στν γυναίκα το Πετεφρ. Δν ντράπηκε ν φύγει γυμνς στος δρόμους, γιατί τν σκέπαζε Θες γιατί γι' Ατν κριβς (γι ν μν Τν χάσει) τ παράτησε λα.
Εναι μερικο πο περιμένουν θαύματα, ταν ρχίζουν ν φαρμόζουν να πνευματικ πρόγραμμα. Κα πειδ δν τ βλέπουν, πογοητεύονται κα τ παρατον δυσανασχετον. Ο καρπο δν φαίνονται μέσως μ τν ναρξη ατς τς μάχης. Χρειάζεται πολς κόπος. Ο καρπο ρχονται σίγουρα μετ π σκληρν γώνα. Πολλς φορς σιγ-σιγά, χωρς ν τ καταλαβαίνουμε. Χρειάζεται λοιπν πομον κα συνεχς παγρύπνησις, γι ν γνωρίσουμε σιγ-σιγ τν Θεό. προσευχ μς δείχνει ποις εναι πραγματικ Θεός. Κα δν πρέπει ν παραξενευθετε, ν σς π τι σ' ατ βοηθάει κι διάβολος κόμα: στ ν μς δείχνει τν Θεό! Εναι, πως λεγε νας ββάς, τι διάβολος το μαθε ν προσεύχεται. Τν ρώτησαν τότε πς εναι δυνατόν. Κα τος φανέρωσε τι ατ γίνεται μ τν ντιμετώπιση τν λογισμν. Καθς προχωροσε στν πνευματική του πορεία αξανόταν ο πιθέσεις το διαβόλου, γινόταν πυκνότερες κα σχυρότερες. Γι ν τς ντιμετωπίζει, κατέφευγε στν Θεό. Κι τσι δν ταν στιγμ τς μέρας τς νύχτας πο ν μν κραυγάζει ζητώντας τ λεος το Θεο. τσι μαθε ν προσεύχεται διάλειπτα, κα μετ π δεκατέσσερα χρόνια του μφανίστηκε Κύριος. Κατέπαυσε ταραχ κα λα γέμισαν συχία, ερήνη κα γαλήνη. Τότε καρποφόρησαν ο κραυγς το λέους, τότε πο εχε πικρατήσει Κύριος. Κατάλαβε συγχρόνως τότε πώς, ν δν λθει διος Κύριος, εναι πελπιστικ βοήθητος. Μόνο στ θεο λεος πρχε ερήνη τς καρδίας κα το νο, γαλήνη το σώματος κα κεραιότητα τς θελήσεως.
Καμι π τς πράξεις μας δν θ πρέπει ν μς τράβα μακρυ π τν Θεό. Κα καμία προσπάθεια πνευματικ δν εναι κα δν καρποφορε μακρυά Του. Χάρις βρίσκεται κοντ στν Θεό. Κα Θες εναι βασιλες π πάντων κα π τν παθν. τσι κα τν νθρωπο πο ζητ τν Χάρη Το τν στέφει βασιλέα π τν παθν, θ πρέπει ν καταλάβουμε τι δν κάνουμε ναν ποιονδήποτε γώνα. χουμε ναν γώνα μ αώνιο ντικρυσμα. Γι τν λόγο ατ παρουσιάζει δυσκολίες πο δν μπορον ν ντιμετωπισθον παρ μ τν βοήθεια πο παρέχεται π τν Χάρη το Θεο.
-   Σς κουράσαμε, λλ θ σς κάνουμε κα μία ρώτηση κόμα. Γιατί Θες παραχωρε κα προχωράει τόσο πολ διάβολος; Μήπως γι ν δειχθε τ ατεξούσιό του νθρώπου κα λεύθερη προτίμησή του γι τν Θεό;
-   Θες δημιούργησε κα συντηρε τ πάντα π γάπη. τσι π γάπη πλασε κα τν νθρωπο, κα τν πλασε μ τ ατεξούσιο. Κι ταν πιτρέπει ν δοκιμάζεται, π γάπη τ κάνει κα π γάπη δν πιτρέπει στν διάβολο ν προχωρήσει τόσο, στε ν φθείρει κα ν καταστρέψει τν ψυχ το - κτος ν διος θεληματικά του τν παραδώσει. παραχώρηση κα παραγγελία το Θεο πρς τν διάβολο, ταν ατς ζητ τν δεια ν βλάψει τν Ἰὼβ εναι σαφής: «δο παραδίδωμι σο ατόν, μόνον τν ψυχν ατο διαφύλαξον».
Κατ παραχώρησιν λοιπν το Θεο διάβολος μς βάζει σ δοκιμασίες κα προχωράει σο προχωράει. Κα βέβαια μ τν τρόπο ατ νθρωπος κάνοντας χρήση το ατεξουσίου παραδίδει τν αυτό του στν Θε στν πώλεια. λλ πέρα π το ν φανερώνει τν λευθερία το νθρώπου κα τν χρήση της, πόλεμος το διαβόλου προχωρε, γι ν εναι ρετ σφραγισμένη μ τν νόμιμη πάλη. Κάθε ρετ εναι μία θεία δωρεά. πάλη πο κάνει πνευματικ γωνιζόμενος εναι σφραγίδα ατς τς δωρες. Σν τ δοχεο πού, ν δν σφραγισθε, στ παραμικρ κούνημα διατρέχει τν κίνδυνο ν δειάσει, τσι κα νθρωπος. Ο μάχες πο δίνει μ τν πονηρ σφραγίζουν τ δοχεο (τν διο δηλαδή), στε τ λεος τς Χάριτος ν εναι φυλαγμένο κα σφραγισμένο νόμιμα.

 [1]Ψάλμ. ρλγ' 2-3
“ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ”
 ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΙΣ 
 ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ
1989

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου