Menu

6 Ιαν 2011

«Καυτὲς ἐπικαιρότητες»


Κείμενο το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
χει καταντήσει τς «μόδας» τν τελευταο καιρ ν κούγονται κάποιες παξιωτικς φωνές, περ το ρόλου τς κκλησίας στν κοινωνία κα τ σύγχρονο γίγνεσθαι.
Μάλιστα σ κάποιες τελετς ρκωμοσίας τν νέων αρετν ρχόντων, πρξαν τινές, ο ποοι τόλμησαν ν επουν, τι κκλησία ετε δν χει θέση στς τελετς ατς (βλ. Δημητσάνα, που ντέδρασε κα δικαίως, ξιος Μητροπολίτης της, πικροτούμενος π τ σύνολο το εσεβος Λαο), ετε τι κκλησία, καιρς εναι, ν σχοληθ μ τ το οκου της, εμαστε πρ το πλήρους χωρισμο κκλησίας κα Πολιτείας κ.λ.π. (βλ. Πάτρα, που μέσως παντήσαμε περ το ρόλου κα τς προσφορς τς κκλησίας στ κοινωνικ σύνολο). Βεβαίως λόγος μς το συνετς κα οσιαστικς κα δν πέβλεπε στ ν δημιουργήση ταραχ στν τόσο ραία κδήλωση τς ρκωμοσίας το γαπητο μας πρώτου Αρετο Περιφερειάρχου Δυτικς λλάδος κ. ποστόλου Κατσιφάρα κα το Περιφερειακο Συμβουλίου. μως πρόκληση δν πρεπε ν μείνη χωρς πάντηση.
λα ατά, μς δημιούργησαν κα μς δημιουργον πόνο ψυχς, διότι λέγονται πὸ....
χείλη νθρώπων, ο ποοι γεννήθησαν κα νετράφησαν κα ζον σ να χρο κα σ να κλίμα τ ποο διαποτίστηκε μ τ νάματα τς ρθοδόξου κκλησίας κα ναπνέουν τν έρα τς λευθερίας, τν ποο μ γνες κέρδισε ατς Λας πο εχε κα χει βαθει ριζωμένη στν καρδι το τν πίστη στν μόνο ληθιν Θεό, ποος γινε νθρωπος γιά μας. Ατ πίστη στν Θε τς γάπης, κανε ατ τν Λα ν γκαλιάζη χωρς διακρίσεις λους τους νθρώπους κα ν μπορ ν θυσιάζεται γι τς πανανθρώπινες ξίες κα τ νθρώπινα δικαιώματα, τ ποα βάναυσα ο πικριτς τς κκλησίας καταπατον, κφράζοντας γι τν Πατρίδα μας, τν δημοκρατικ λλάδα, να πικίνδυνο ρατσισμό, ες βάρος ατς ταύτης τς ποστάσεως το θνους μας, τς Πατρίδος μας. Τοτο τ γεγονς εναι πρωτοφανς κα πρωτάκουστο, μάλιστα ταν ο πάντες, που γής, περασπίζονται (κα καλς, κάλλιστα πράττουν) τν διοπροσωπεία τους κα τς ξίες τς παραδόσεως κα το τόπου τους.
π χρόνια τώρα, στν Πατρίδα μας, ατς ο φωνς δηλητηριάζουν τς ψυχς τν νθρώπων, τν Νεοελλήνων, ο ποοι τ τελευταία τη μεγάλωσαν κα διαπαιδαγωγήθηκαν δυστυχς, μέσα σ να τέτοιο κλίμα, που κούγονται τέτοιες θέσεις κυρωτικς τν θεσμν, τν προσώπων κα τν ξιν. Τ ποτελέσματα μφαν. ποδιοργάνωση τς κοινωνίας, διάλυση τν οκογενειν, διάλυση τς παιδείας, παξίωση τν θεσμν, καταρράκωση τς νθρωπίνης προσωπικότητας κα ατς ταύτης τς ζως.
π τν λλη μεριά, δυστυχς, πάρχει μία πάθεια κα νας «χαδερφισμός», πράγματα πικίνδυνα γι τν πορεία τν κοινωνικν μας πραγμάτων.
ποια γις ντίδραση θεωρεται ς προσπάθεια φίμωσης τς λευθερίας.
Φαίνεται τι, μερικοί, θεωρον λευθερία, τ ν μιλνε μόνο λίγοι κα ν λένε ,τι θέλουν, προσβάλλοντας θεσμος κα πρόσωπα κα ρίχνοντας λάσπη σ ξίες διαχρονικές, χωρίς, κατ’ ατούς, ν χη τ δικαίωμα κάποιος ν ντιδράση ν διαμαρτυρηθ ν περασπιστ τν αυτό του κα τν θεσμ πο πηρετε.
στοχοποίηση κα γνωστ εναι κα παναλαμβάνεται κατ καιρούς, ες βάρος τς κκλησίας, ποία κκλησία εναι τ λίκνο ατο του Λαο, κρηπίδα του, τ θεμέλιό του δηλαδή, ατ ταύτη πόστασή του.
τακτικ γνωστή. Κάθε τόσο κα να πλγμα στ σμα τς κκλησίας π συγκεκριμένα κέντρα, τ ποα πάντοτε στόχευαν στ ν ποδυναμώσουν τν σχέση το Λαο μ τν πνευματική του μάνα, κα τροφό.
• Τν μία φορ μ τ παραμύθι περ τς «μυθήτου» κκλησιαστικς περιουσίας, γι τν ποία πολλάκις χομε μιλήσει, νημερώνοντας τν εσεβ Λαό μας, λλ κα ποιον λλον χει ρωτήματα π’ ατο, τι δηλαδ πόθεση ατ εναι μία ασχρ προπαγάνδα ες βάρος τς κκλησίας, φο μόνο τ 4% χει πομείνει π τν κκλησιαστικ περιουσία, π τς κατ καιρος παλλοτριώσεις της π τ κράτος γι τος «κοινωφελες» σκοπούς του, κα π τ ναπομεναν μέρος τς περιουσίας ατς κάποιο τμμα εναι δεσμευμένο ς δασικ κα κάποιο λλο γι διαφόρους λόγους δν εναι δυνατν ν ξιοποιηθ. π ατό, τ ναπομεναν μέρος τς περιουσίας της, κκλησία στηρίζει ατν τν Λαό, τν πονεμένο, τν προδομένο, τν δικημένο κα πολλάκις μπαιζόμενο.
π ατ κκλησία πιτελε τ τεράστιο κοινωνικ ργο τς στηρίζοντας τ λαϊκ στρώματα, πο πλώνουν τ χέρι τους, εδικ σήμερα γι να πιάτο φαγητ κα γι μία ργασία, προκειμένου ν ξασφαλίσουν τ πρς τ ζεν, τ ποία δυστυχς τος στερε καθ’ μέραν τ σύστημα.
Ποις περίμενε, τι θ φτάσωμε στ σημεο, στε ρχς το 2011, ν λειτουργον συσσίτια στς νορίες κα ν ρχονται κάθε μέρα κα περισσότεροι νθρωποι ν χορτάσουν τν πείνα τους κα ν βρον παρηγορι κα παντοχή. Ναί, κάθε μέρα κα περισσότεροι προσέρχονται μ μπιστοσύνη στν μάνα τους, πο λέγεται κκλησία κα τν ποία βάναυσα πλήττουν ο χθροί της. Εναι σν ν σκοτώνουν τν μάνα, στε ν μν μπορ ν θηλάση τ παιδί της κα ν ζήση. Ποιός, λοιπόν, εναι ναντίον τν λαϊκν στρωμάτων, κκλησία κενοι πο τν πλήττουν θέλοντας ν στερήσουν π τν Λα τν πηγ τς ζως;
• Τελευταία κούγονται πλεστες σες, νεύθυνες γνμες περ το θέματος τς μισθοδοσίας τν Κληρικν.
Μία λλη ασχρ προπαγάνδα τν γνωστν κύκλων ναντίον τς κκλησίας. Δυστυχς, βομβαρδίζονται ο νθρωποι μ συνθήματα ναντίον τν Κληρικν μας, τν ρώων ατν, ο ποοι καθ’ μέραν ναλίσκονται γι ν ζήση ατς τόπος, γι ν βρίσκουν λόγον γάπης κα παραμυθίας ο νθρωποι στς πόλεις μας κα στ δύστυχα χωριά μας, τ ποα πολιτικ τν τελευταίων τν, τ ρήμαξε κα τ νέκρωσε.
Ατοί, ο ερες μας, τώρα, πο δν πάρχει τίποτε στν παιθρο χώρα, οτε σχολεα, οτε δάσκαλοι, οτε κάποια ρχ ν νοιάζεται γι τν τόπο, που γέροντες πολλάκις γκαταλελειμμένοι ζντες μ σύνταξη τς πείνας, γωνίζονται ν κρατηθον ξιοπρεπς στν ζωή, ατο ο ερες μς μένουν πιστο στ χρέος κάθε μέρα «φυλάσσοντες τν τόπο» κα στηρίζοντας ,τι χει πομείνει, π τς ψυχς μέχρι τν πολιτιστικ κα στορική μας παράδοση κα κληρονομιά.
Σ’ ατος τος ερες μας, ο ποοι ργάζονται νύχτα κα μέρα στς πόλεις κα τ χωριά μας, παρέχεται μισθός, ατς πο παρέχεται, ς μία συμβατικ ποχρέωση το κράτους γι τν περιουσία, τν ποία χει κατ διαστήματα πάρει π τν κκλησία. Κα μως, ατ ποσιωπται τεχνηέντως, στε ν ρίχνεται λάσπη συνεχς στ πρόσωπα τν ερέων μας, ο ποοι εναι ο φρυκτωρο ατο του τόπου κα ο πηρέτες το Λαο. λοι ατο πο ποστηρίζουν τν διακοπ τς μισθοδοσίας το Κλήρου, πρέπει ν γνωρίζουν, τι γι ν γίνη ατό, πρέπει ν καταργηθον ο συμβάσεις, βάσει τν ποίων, τ Κράτος κατ καιρος παλλοτρίωσε τν κκλησιασικ περιουσία, ναλαμβάνοντας τν ποχρέωση τς μισθοδοσίας το Κλήρου, ν πιστραφ περιουσία ατ (κα φ’ σον ατ δν εναι δυνατν ς ντιλαμβάνεσθε), ν ποτιμηθ ξία της μ τ νν δεδομένα κα ν δοθον τ χρήματα στν κκλησία γι τν μισθοδοσία τν Κληρικν.
Τ θέμα ατ χρειάζεται πολλ σύνεση, στε ν μ δημιουργονται λανθασμένες ντυπώσεις στν κοινωνία μας. Πιστεύομε τι τσι χειρίζεται πολιτεία νέκαθεν τ ζητήματα ατά, μ σωφροσύνη δηλαδή, στε ν μ δημιουργηθον μεγάλες δικίες ες βάρος νς μεγάλου τμήματος το λληνικο Λαο, μ τεράστιες πιπτώσεις στ κοινωνικ σύνολο.μως ς εναι. «κλρος» το ερο Κλήρου εναι τ μαρτύριο κα τ «νειδος» γι το Χριστο τν γάπη κα τν δόξα κα τν σωτηρία τν νθρώπων.
• Τ τρίτον πο θ θελα ν σημειώσω. πόηχος λων τν παραπάνω εναι σα λέγονται περ το περιλαλήτου χωρισμο κκλησίας – Πολιτείας. κκλησία ν σχολται μ τ το οκου της, μς λένε, κα ν φήση τν Πολιτεία ν κάνη τν δουλειά της. Βέβαια, λοι ατο πο μιλνε μ ατν τν τρόπο, δν γνωρίζουν οτε τί εναι κκλησία, οτε ποις εναι οκος της. Δν θέλουν ν ντιληφθον, διότι ατ τος καίει κα τος πονάει, τι κκλησία δν εναι τ κτήρια τν Ναν, λλ Λαός, ο νθρωποι, λοι ατο ο ποοι μπιστεύονται τν κκλησία γιατί εναι μέλη της. πως να μέλος δν εναι δυνατν ν ζήση μακράν του σώματος, λλ ατονομούμενον ποκοπτόμενον, ξηραίνεται, τσι κα ποιος ποκόπτεται π τν κκλησία εναι καταδικασμένος στν πώλεια, στν θάνατο. Λας πεχθάνεται τν θάνατο, γιατί εναι χθρός της νθρωπίνης πάρξεως. Λας γαπάει τν ζω κα γι’ ατ παραμένει νωμένος μ τν κκλησία το σφαγμένου ρνίου, ποία εναι ρίζα του κα πηγ τς ζως του. Ατ εναι τ πρτο κα βαθ κα οσιαστικ στοιχεο τς σχέσεως το Λαο μ τν κκλησία κα γι’ ατ «πύλαι δου, ο κατισχύσουσιν ατς», κατ τν γιον ωάννην τν Χρυσόστομο.
Τ δεύτερον στοιχεο πο καίει κα τσουρουφλίζει λους ατούς, ο ποοι πιπιλίζουν ς καραμέλα κα παναλαμβάνουν ς νούσιοι κα κουραστικο παπαγάλοι, τ περ χωρισμο κκλησίας κα Πολιτείας εναι τι Λαός, γι τν ποον λένε τι κόπτονται, ετυχς γνωρίζει τί κανε κκλησία κατ καιρούς, στε ν μ χάση τν ατοσυνειδησία του, τν διοπροσωπεία του κα τν ταυτότητά του.
γωνίστηκε κκλησία, ατς Λας τν ποον χρησιμοποιον λοι ο παραπάνω, γιατί παναλαμβάνω, ατς Λας εναι κκλησία, γωνίστηκε γι ,τι ερ κα σιο σ’ ατ τν τόπο, τ ποία δυστυχς τώρα κάποιοι δν σέβονται, λλοι τ ξεπουλον κα τεροι τ βρίζουν κα τί κρίμα «μιλνε» ξ’νόματος το Λαο.
ν ρωτήσης κάποιον π’ ατούς, «τί ννοες ταν λέγης χωρισμ κκλησίας π τν Πολιτεία;» , δν γνωρίζει ν σο παντήση. λους ατούς, τν θλιβερ μειοψηφία το Λαο, τος πείραξε κα τος πειράζει τ γεγονός, τι μέσα σ μία ποχ ποικίλης κρίσεως, τν ποία διέρχεται χώρα μας, ατς Λας «κατακλύζει» τος ερος Ναούς, πο εναι δικός του οκος γι ν μολογήση τν πίστη του στν Θε κα τν φοσίωσή του στν κκλησία. Ν λοιπόν, ποις εναι οκος τς κκλησίας. Ατς Λας εναι. Τ παιδιά της, μικρο κα μεγάλοι, νδρες κα γυνακες, πλούσιοι κα πτωχοί, πως συνεχς εαγγελίζεται. Εναι λοι ατοί, ο ποοι ψηφίζουν, κφράζονται κα ποφασίζουν μέσα σ μία δημοκρατικ Χώρα.
Κα μως, σοι μιλον γι χωρισμ κκλησίας – Πολιτείας, κενο πο θέλουν εναι ν καταπνίξουν τν φων τν πολλν, ν τος δέσουν τ μάτια, ν τος κλείσουν τ στόμα κα ν τος βουλώσουν τ ατιά. Έ, ατ μόνο δημοκρατία δν εναι κα ατ Λας δν εναι δυνατν ν τ φήση ν περάση.
π το θέματος ατο δν εναι τς παρούσης ν σχοληθομε κτενς. Πετώντι καλάμω μόνο θ σημειώσωμε τ ξς:
Πρτον. ννοον σοι σχυρίζονται γι χωρισμό, τν χωρισμ τν μελν τς κκλησίας, π τ μέλη το Κράτους; λλ τ μέλη τς κκλησίας εναι ταυτόχρονα κα πολίτες το Κράτους, κόμα κα γέτες το Κράτους. Πς θ χωρίσουν λοιπόν;
Δεύτερον. ννοον τν παράδοση τς λληνικς Κοινωνίας; μως λησμονον τι ατ παράδοση χει γίνει να μ τν ρθόδοξη κκλησία, εναι τ θη κα τ θιμα τν πολιτν ατς τς Χώρας. Ο πολίτες, λοιπόν, τηρον ατς τς παραδόσεις πο εναι δια τος ζωή. Πς εναι δυνατν Πολιτεία ν μ τ λάβη π’ψη τς ατό;
Τρίτον. Τ λλο σημεο τ ποο σως ννοον ο θιαστες το χωρισμο κκλησίας – Πολιτείας εναι, τ θέμα το χωρισμο τς διοίκησης τς κκλησίας π τν διοίκηση το Κράτους. λλ ατ σχύει, φο χομε διακριτος ρόλους, ο ποοι τυγχάνουν σεβασμο. ποτε κα στ σημεο ατ χρειάζεται πολ μεγάλη σύνεση κα ,τι λέγεται, πρέπει ν ντέχη στν διάλογο κα τν κριτική. π’ ατο θ πανέλθωμε κτενς, ταν χρειασθ.
λλ ς προχωρήσωμε κα σ να λλο σημεο. νοχλονται κάποιοι, ταν κκλησία μιλάη. Θέλουν δ στν λλάδα, λοι ν χουν λόγο, (κα καλς χουν), π παντς θέματος, κτς π τν κκλησία. Ατ πρέπει ν σιωπ. Μς μφισβητον καλύτερα θέλουν ν μς στερήσουν τ δικαίωμα ν μιλμε κα ν παρεμβαίνομε στ κοινωνικ δρώμενα. κάθε πολίτης ατς τς χώρας δικαιοται κα ποχρεοται, κα γνώμη ν χη κα στ δρώμενα ν μετέχη κα ν κρίνη μ σύνεση κα επρέπεια κα ν γωνίζεται γι καλύτερο μέλλον, γι καλύτερη διαβίωση, παιδεία, ργασία κ.λ.π.
Ο ρχιερες κα ερες, σύμφωνα μ τος λίγους, δν χουν δικαίωμα ν κφέρουν γνώμη, γιατί «πολιτικολογον». λήθεια, τί δικο επαμε, τί ντιλαϊκόν, τί ντιδημοκρατικόν; τί κακν λέγομεν, ταν μιλμε γι τν κοινωνικ δικία, γι τ φτώχεια, γι τν καταπίεση τν δυνάτων, γι τς ξαρτήσεις τν νέων π τς ποικίλες μάστιγες, γι τν καταρράκωση τν ξιν, γι τν παξίωση τν θεσμν, γι τν νεργία, γι τ μεταναστευτικό; Δν εναι θέματα ατά, πο κανε λους τους πολίτες;
Κάποιοι προχωρον κόμα πι πέρα. Ναί, σν τομα ν μιλτε, λλ χι σν κκλησία, σν σμα δηλαδή. λλο κα ατ καινοφανς κα παράλογο. λοι ο σύλλογοι κάνουν ψηφίσματα, διαμαρτυρίες, κ.λ.π. μες κκλησία, πρέπει ν χομε τ στόμα μς κλειστό. Ατο πο μιλνε γι τος λαϊκος γνες, θέλουν ξω π τν γωνιστικ χρο, τν κκλησία. Τί δικία μως. Δυστυχς ατοαποκαλύπτονται.
λλ ς θίξω κα να λλο σημεο. λα ατ κα λλα περισσότερα, δηγον στ συμπέρασμα, τι θέλουν να θεο κράτος. Γι’ ατ γίνεται λη ατ πόγεια μφανς πολεμικ ναντίον τς κκλησίας. Θέλουν να μοντέλο, τ ποο δυστυχς χει παρακμάσει κα χει ποβληθε πρ πολλο π λλους λαούς, πο τ εχαν κάποτε υοθετήσει.
Ναί, ατ θέλουν λοι ο παραπάνω κα ο πάτρωνές τους. Γι’ ατ κάθε τόσο κα κάτι νασύρεται π τ συρτάρια τους. Μία τ θέμα γι τ σύμβολα, μία τ ζήτημα γι τ μάθημα τν Θρησκευτικν, μία κενο γι τν ρκο, τν λλη γι τν κκλησιαστικ περιουσία κα τόσα λλα.
• Πρς λους ατος παντομε μ τ γλώσσα τς λήθειας, τς εθύνης ναντί του Λαο, τν ποον μς νεπιστεύθη Θες κα ναντι ατν τν δίων. παντομε μ τ γλώσσα τς γάπης.
κκλησία μ τν Πολιτεία χουν διακριτος ρόλους κα ατ τυγχάνει σεβασμο π λους μας. λοι μας γωνιζόμαστε γι ατ τν τόπο, τν τόσο βασανισμένο κα πολυαγαπημένο, γι τν λλάδα. λοι μας ργαζόμεθα κα δ θ φεισθμεν οδ ατς τς ζως μας γι τ δίκαια το Λαο μας. Γι τν πνευματική του τροφ κα τν σωτηρία το πρωτίστως, λλ κα γι κοινωνικ δικαιοσύνη, γι σωστ παιδεία, γι τν καταπολέμηση τν κοινωνικν νισοτήτων, γι τν ντιμετώπιση τς βίας, τς πείνας κα ποιας λλης δικίας πειλε τν Λαό μας κα τν Πατρίδα μας.
θέση μς εναι μέσα στν κοινωνία, θέση πνευματική, θυσιαστικ γι τν ξοδο τν νθρώπων π τν πελπισία, τν κρίση θεσμν κα ξιν κα τν δύνη πο δοκιμάζει καθημερινά.
Τώρα εναι ρα τς κκλησίας. Τώρα καλούμεθα ς κκλησία, ν προσφέρωμε, πως πάντοτε, λλ κόμα περισσότερο τν ληθιν Θεό, τν ησο Χριστ ς μόνη σωτηρία το κόσμου. Τώρα καλούμεθα ν στηρίξωμε μ λες μας τς δυνάμεις τν Λαό μας, ν τν βοηθήσωμε, ν το δώσωμε τν χαμένη λπίδα, τ μήνυμα τς ζως.
φωνή μας, δυνατή, προφητική, ο λόγοι μς κφραση γωνίας κα πλήμμυρα γάπης γι ατ τν Λαό. κκλησία πάρχει γι ν ζήση Λας κα ψυχικ κα σωματικά. ,τι χομε νήκει στν Λαό. Γι ν τν στηρίξωμε πνευματικ κα ν τν ψωμίσωμε σωματικά. Σ’ ατ τ πνεμα κινούμεθα λοι ο ρχιερες τς κκλησίας τς λλάδος, λος ερς Κλρος. ρόλος μας δν εναι ττοπάθεια κα λόγος μας θ εναι πάντοτε φυπνιστικός, οσιαστικός, φωτιστικός, παραμυθητικός, λόγος λπίδος, λλ κα λεγκτικς σ κάθε περίπτωση πο διαπράττονται δικίες π ποιονδήποτε ες βάρος ατο του Λαο κα τν ερν κα σίων του Γένους μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου