Menu

15 Νοε 2010

Τὰ τίμια Λείψανα


† π. ντώνιος λεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας  Δρ. Φιλοσοφίας
ΘΕΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΑΤΗΧΗΣΕΩΣ
ΤΑ ΤΙΜΙΑ ΛΕΙΨΑΝΑ
Πιστεύουμε πς τ σμα το νθρώπου, πο προσλαμβάνεται στν κκλησία, γίνεται δοχεο τς κτιστης θείας νέργειας, χριστοφόρο κα πνευματοφόρο: «Οκ οδατε τι τ σώματα μν μέλη Χριστο στίν;.... οκ οδατε τι τ σμα μν νας το ν μν γίου Πνεύματος στίν, ο χετε π Θεο, κα οκ στε αυτν;... δοξάσατε τν Θεν ν τ σώματι μν κα ν τ πνεύματι μν, τινά στι το Θεο» (' Κόρ. στ' 15-20), «Ατς δ Θες τς ερήνης γισαι μς λοτελες, κα λόκληρον μν τ πνεμα κα ψυχ κα τ σμα μέμπτως ν τ παρουσία το Κυρίου μν ησο Χριστο τηρηθείη. Πιστς κάλων μς, ς κα ποιήσει» (' Θέσ. ' 23-24).
Τ νθρώπινο σμα ξυψώνεται μέσα στν κκλησία κα χει αώνιο προορισμό. Χριστς θ «μετασχηματίσει», δηλαδ θ μεταμορφώσει τ ταπεινό μας σμα, στε ν γίνει «συμμορφον τ σώματι τς δόξης ατο», ν λάβει τν δια μορφ πρς τ νδοξο σμα το Κυρίου κα ατ θ γίνει κατ τ δευτέρα παρουσία, «μ τν νέργειαν, μ τν ποία ....δύναται κα ν ποτάξει τ πάντα ες τν αυτν Το» (Φιλιπ. γ' 21). 
δόξα τν γίων λειψάνων ποτελε προεικόνιση ατς τς νέας, τς δοξασμένης κατάστασης το σώματος. τιμ πο ποδίδεται σ' ατ στν ρθόδοξη.... κκλησία ποτελε κόμη μαρτυρία τς πίστης μας στν καθολικ δόξα το νθρώπου (' Θέσ. ' 23-24).

γιαστικ χάρη κφράζεται στ ερ λείψανα μ εωδία, γι τν ποία κάνει λόγο γία Γραφ (Β' Κόρ. β' 15. Πρβλ. σ. ξστ' 14) κα πιτελε θαύματα (Δ/Β' Βασιλ. γ' 20-21). δια χάρη μεταδίδεται στ ντικείμενα, τ ποια ρχονται σ παφ μ τ σμα τν γίων, μ ποτέλεσμα τ θαυματουργία (Δ/Β' Βασιλ. β' 8-14. Μάτθ. θ' 20-22. Μάρκ. στ' 13. Πράξ. θ' 12).
Μ βάση τν καταγωγή μας π τν δμ βρισκόμαστε σ διάσταση μ τ δημιουργία το Θεο (Γέν. γ' 17-19)-μως νθρωπος τς χάριτος το Θεο κτινοβολε ερήνη κα μεταδίδει ελογία, κόμη κα μ τ σκι το (Πράξ. ' 15-16).
διος Θες λοιπν τιμ τ λείψανα τν γιων νθρώπων κα τ μποτίζει μ τν κτιστη θεία Το χάρη. Γι' ατ κα ρθόδοξη κκλησία ποδίδει πμ σ' ατ κα τ θέτει κάτω π τ ερ θυσιαστήριο (βρ. γ' 10), μιμούμενη στ θέμα ατ τ οράνιο, τ χειροποίητο θυ¬σιαστήριο (ποκ. στ' 9)• γιατί τ δικά μας θυσιαστήρια, εναι «ντίτυπα τν ληθινν», δηλαδ κείνου το οράνιου θυ¬σιαστηρίου (βρ. θ' 24).
πρώτη κκλησία τιμοσε τ ερ λείψανα. Τ Μαρτύριο το γίου Πολυκάρπου († 156) μς πληροφορε πς θεωρονταν «τιμιώτερα λίθων πολυτελν κα δοκιμώτερα πρ χρυσίον» (Μάρτ. Πολυκ.18).
Ο πιστο συναθροίζονταν στος Τάφους τν μαρτύρων, γι ν τελέσουν τ θεία εχαριστία κα ν γιορτάσουν τ μνήμη τν γίων. Ατ μεταδόθηκε στ μετέπειτα ποχή, δν πάρχει μαρτυρία πο ν μς πληροφορε πς τιμ τν γίων λειψάνων δν ταν καθολικ ποδεκτή.
γιος Γρηγόριος Θεολόγος (329-390) πογραμμίζει τ πολλ θαύματα πο γίνονταν μ τ τίμια λείψανα το γίου Κυπριανο, «ταν πάρχη πίστις», λέγει κα προσθέτει πς ατ τ γνωρίζουν «σοι λαβαν πείραν κα χουν μεταδώσει τ θαμα κα ες μς κα θ τ παραδώσουν κα ες τ μέλλον» (Λόγος κδ' 18, ες τν γιον Κυπρ.).
Στν πρτο στηλιτευπκ το λόγο κατ το ουλιανο Γρηγόριος ναφέρει γι τος γίους: «ατν εναι α μεγάλοι τιμα κα πανηγύρεις. π ατος ο δαίμονες φυγαδεύονται κα α νόσοι θεραπεύονται... ατν τ σώματα μόνα χουν τν δίαν δύναμιν μ τς γίας ψυχς τν, ετε φαπτόμενα ετε τιμώμενα. Ατν κα α ρανίδες μόνο αματος κα μικρ ντικείμενα το πάθους τν νεργον σα κα τ σώματα» (Γρήγ. Θεολ., Λόγος δ' 69).
γιος ωάννης Χρυσόστομος πογραμμίζει τι κόμη κα ατοκράτορας, « τν λουργίδα περικείμενος» σπεύδει ν προσκυνήσει τος τάφους τν γίων κα «στηκε δεόμενος τν γιων», δηλαδ προσεύχεται στος γίους «στε ατο προστναι παρ τ Θε», γι ν σταθον πρ ατο νώπιόν του Θεο (Χρύσ, πομν. ες Β' Κόρ., Λόγ. κστ' 5).
διος γιος, κφράζοντας τν πίστη τς κκλησίας προτρέπει: «πιχωρίαζε σηκος μαρτύρων, που σώματος γεία κα ψυχς φέλεια», δηλαδ ν πισκέπτεσαι τος ναος τν μαρτύρων, που θ βρες τν γεία το σώματος κα τν φέλεια τς ψυχς (Χρύσ, πομν. Ες Μάτθ., Λόγ. λζ' 7). Σ λλη μιλία προτρέπει τος χριστιανος ν πηγαίνουν «ες εκτήριους οκους, κα πρς Τς τν γιων μαρτύρων θήκας», δηλαδ στος οκους τς προσευχς κα στς λειψανοθκες τν γίων, «στε φο λάβωμε τν ελογία τν, ν καταστήσωμε τος αυτος μς κατάβλητους ες τς παγίδας το διαβόλου» (Ες Γέν., μιλ. ε' 6). «τ στ τν γίων ποτάσσουν δαίμονας κα βασανίζουν, κα λευθερώνουν σους χουν δεθε π τ πικρότατα κενα δεσμ» (Χρύσ. πομν. Ες Β' Κόρ.. Λόγ. κστ' 5).
Σύμφωνα μ τν πίστη τς πρώτης κκλησίας θεία χάρη μεταδίδεται σ καθετ πο βρίσκεται σ παφ μ τος γίους. «κόμη κα τ νδύματσ τν γιων εναι σεβαστ σ λη τν κτίση», ναφέρει γιος ωάννης Χρυσόστομος κα μνημονεύει τ μηλωτ το λία (Δ/Β' Βασιλ. β' 8-14), τ ποδήματα τν τριν παίδων, πο κατανίκησαν τ φωτιν. γ' 27-28), τ ράβδο το Μωϋσ πο κανε τόσα θαύματα, τ νδύματα το Παύλου (Πράξ. θ' 11-12), τ σκι το Πέτρου (Πράξ. 12-J6) κ. (Χρύσ., Πρς τος νδριάντας μιλ. ' 2).
γιος Βασίλειος μς πληροφορε πς τ τίμιο λείψανο τς γίας ουλίττας γιάζει τν πόλη κα σους προσέρχονται στν ναό, « δ γ, ποια μ τν κδημία τς μακάριας δέχθη τς ελογίας, νέβλυσεν π τ σπλάγχνα τς γίασμα» πο εναι «ες τος γιες φυλακτήριον κα χορηγία τέρψεως» κα στος ρρωστους «παρηγορι» (Μ. Βάσ., μιλ. 2 ες τν μάρτ. ουλ. 2).
Στν ρθόδοξη κκλησία ποδίδουμε στ γία λείψα¬να τιμ κα ελαβικ προσκύνηση, ποια, πως ναφέραμε κα στν περίπτωση τν γίων (σ. 48-50), δν ποτελε λατρευτικ προσκύνηση λατρεία. Τοτο γιατί κανες ποτ ρθόδοξος χριστιανς δν ταύτισε στ σκέψη το τ τίμια λείψανα μ «θεούς».
 Π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
Γ' ΕΚΔΟΣΗ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ
ΑΘΗΝΑ 1994

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου