Menu

21 Σεπ 2010

Ὅλη ἡ ἀλήθεια γιὰ τό Βατοπαίδι


να ζήτημα θνικς σημασίας πο πασχολε δεκαετίες τν λλάδα, τ ρμόδια πουργεα, τς θνικς ρχς σφαλείας κα πληροφοριν, ποτέλεσε μ τν βοήθεια κα «λλων ξωτερικν» παραγόντων ντικείμενο σωτερικς πολιτικς ντιπαράθεσης, ξεταστικν πιτροπν, νεξέλεγκτης πολυλογίας, τς συνέπειες τν ποίων νδεχομένως ν ποστε λληνισμς σ βάθος χρόνου.
Τ πρόβλημα ξεκιν π τ Οκουμενικ Πατριαρχεο τς Κωνσταντινούπολης κα τν τύχη του. Οκουμενικ γι λους τους ρθόδοξούς του κόσμου. χι γι τος Τούρκους. Τ πρόβλημα πο ντιμετωπίζει τ Πατριαρχεο στν Πόλη εναι γνωστό: Δν ναγνωρίζεται π τ τουρκικ κράτος οκουμενικότητά του, θεωρεται να δρυμα πο πευθύνεται σ ρθόδοξους Τούρκους, κα ς κ τούτου ο εράρχες το πρέπει ν εναι Τορκοι πήκοοι. θέση ατ τς Τουρκίας παραβιάζει τ συνθήκη τς Λωζάννης κα στερε π τν οκουμενικ ρθοδοξία τ δυνατότητα ν διαχειριστε τ το οκου τς πως θ πρεπε. Γιατί, σ συνδυασμ μ τν ξάλειψη τς πολίτικης ρωμιοσύνης κα τν...
κλειστ Σχολ τς Χάλκης, πο συστηματικ πεδίωξε Τουρκία, δν πάρχει παραγωγ νέων ντόπιων στελεχν γι τ Πατριαρχεο, κα εναι ρατς δσφυξίας θάνατός του.
Σ περίπτωση λοιπν πο Προκαθήμενος το Οκουμενικο Θρόνου ντιμετωπίσει αφνίδιο φυσιολογικ «πρόβλημα» τότε χηρεύει θέση του. κτιμήθηκε λοιπν διαίτερα π τ 2000 (π ΠΑΣΟΚ κα ρθς) τι εναι σφοδρ πιθανν σ περίπτωση χηρείας, ν διεκδικήσει Ρωσία τν δρα το Οκουμενικο Θρόνου κυρίως λόγω του τι σ ατ τ χώρα κατοικε πολυαριθμότερη συμπαγς μάζα ρθοδόξων στν κόσμο.
δη μως π τ 1978 τ ζήτημα εχε ντοπισθε σ λλη μως βάση. Τότε Τουρκία (κα χι Ρωσία) ποτελοσε τν κύρια πειλή. Λίγα μόλις χρόνια μετ τ μεταπολίτευση, λλάδα ζοσε τ νέα μεταβατική της περίοδο . πρωθυπουργς Κωνσταντνος Καραμανλς κάλεσε τ νεαρ τότε πουργ Παιδείας ωάννη Βαρβιτσιώτη στ γραφεο του κα το δωσε ντολ ν ναζητήσει να χρο γι ν στεγαστε τ Πατριαρχεο τς Κωνσταντινούπολης, σ περίπτωση πο λλαζε τ status quo στν Πόλη μ τρόπο μοιραο κα μ ναστρέψιμο. Τ 1978 πεχε μόλις 4 χρόνια π τ γεγονότα τς Κύπρου κα Τουρκία εχε δη σκληρύνει «πικίνδυνα» τ στάση τς ναντί του Οκουμενικο Πατριαρχείου. Τ γεγονότα τν προηγούμενων δεκαετιν στν Πόλη ταν κόμη νωπ κα ο σχέσεις τν δύο χωρν στ ναδρ τς διπλωματικς σφαίρας.
κε ντοπίζεται πρώτη φετηρία μίας γνωστης σ πολλος στορίας, ποία κτυλίχθηκε κα φτασε μέχρι τ γνωστ -πλέον- κα ς «σκάνδαλο» το Βατοπεδίου. Σκάνδαλο πο σ οκονομικ πίπεδο δν στοιχειοθετεται κόμα κα σήμερα. Στν ρμόδια ξεταστικ πιτροπ τς Βουλς λοι ο εδικο (Γκρόζος, Μαντούβαλος, Γούσιος) μέλη τς «πιτροπς Καταπολέμησης τς Νομιμοποίησης σόδων π Παράνομη Δραστηριότητα» κατέθεσαν τι «δν πάρχει τίποτε μεμπτό, τίποτε παράνομο, καμία δωροδοκία» στν πόθεση Βατοπαιδίου.
βουλευτς Β’ Θς/νίκης τς ΝΔ κ. Σάββας ναστασιάδης, μέλος τς ξεταστικς πιτροπς, δήλωσε σ συνέντευξή του τι πόθεση Βατοπαιδίου δν εναι σκάνδαλο λλ μία «συνήθης, νομικ πόθεση».
Παρόλα ατ πόθεση στν συνείδηση τν περισσοτέρων λλήνων (κα μ τν βοήθεια πληροφοριακν πιχειρήσεων ξένων πηρεσιν) κόμα κα σήμερα παραμένει περίπλοκη συσκοτισμένη κι σως κα ν συνέβαλε σ μεγάλο βαθμ στν νατροπ τς Κυβερνήσεως Καραμανλ.
Τ 1978 λοιπόν, κτιμήθηκε τι ο ξελίξεις θ δηγοσαν ργ γρήγορα στν ξορία το Πατριαρχείου π τν Κωνσταντινούπολη. κόμη κι ν δν προχωροσαν ο Τορκοι σ μονομερ πράξη, φοβούμενοι κυρίως τν ντίδραση τν μερικανν, λειψανδρία μεταξ τν μελν τς λληνικς κοινότητας θ ναδείκνυε σ βάθος χρόνου τ δυσκολία κλογς νέου πατριάρχη κα θ καθιστοσε ναπόφευκτη τν ναζήτηση νέας στέγης γι τ «Βατικαν» τς ρθοδοξίας. διος προβληματισμς λλ μ κινητήριο μοχλ τν πολιτικ τν ΗΠΑ πλέον ναπτύχθηκε κα γύρω στ 2000.
Τ 1978 πρξε σκέψη ν χρησιμοποιηθε κίνητη περιουσία πο διαθέτει τ Πατριαρχεο στ Γενεύη, λλ λύση ατ γρήγορα γκαταλείφθηκε, φο θεωρήθηκε τι ατόματα τ Πατριαρχεο θ χανε τ γεωγραφικό του προσδιορισμ ς νατολικ ρθόδοξη κκλησία. Τ πόμενο σενάριο πο ξετάστηκε ταν κενο το γίου ρους, λλ τ ερ βατο ποτέλεσε σοβαρ νασταλτικ παράγοντα. ξετάστηκε κα περίπτωση τς Πάτμου, λλ κι ατ γρήγορα πορρίφθηκε λόγω λλειψης ποδομν. κ. Βαρβιτσιώτης ξέτασε τότε τν πιθανότητα το Μυστρ κα πρόταση ατ ρεσε κα στν Κωνσταντνο Καραμανλή. Μ τν Μυστρ πρχε κι νας θνικς συμβολισμός, καθς ταν τ καταφύγιο τν Παλαιολόγων μέσως μετ τν πτώση τς Κωνσταντινούπολης. Τ θέμα πεσε χαμηλ σ προτεραιότητα δίως μ τν μεταπήδηση το θνάρχη στν Προεδρία τς Δημοκρατίας.
δη μως τ 1993 κτιμήθηκε τι πρχε ζήτημα μεσης ξεύρεσης ναλλακτικς λύσεως γι τν Οκουμενικ Θρόνο φενς διότι εχαν περιέλθει ρκετς πληροφορίες στς πηρεσίες πληροφοριν τς Χώρας μς σχετικ μ πειλς κατ τς ζως το Πατριάρχη, φετέρου νοιγε μέτωπο κα κατ το λληνορθόδοξου Πατριαρχείου τν εροσολύμων (π λλο Κράτος κα λλες πηρεσίες πληροφοριν) που κε μάλιστα μετέπειτα σχεδιασμς κα κτέλεση τς ποστολς προστασίας του, ντιμετώπισαν πονομευτικς διαρρος πο συνετέλεσαν δυστυχς στν πόλυτη πιτυχία τν πιχειρήσεων ργάνων τν ξένων πηρεσιν. (Πολ ργότερα να ξιόλογο στέλεχος τν λληνικν πηρεσιν γνωστς Βαβύλης ποκαλύφθηκε π ξένες πιχειρήσεις ντιπληροφοριν κα λη λληνικ ποστολ θεωρήθηκε ς να κόμη σκάνδαλο, πως σήμερα τ ντίστοιχό του Βατοπεδίου πο κόμα θεωρεται π μερικος σκάνδαλο).
νάδειξη το Βαρθολομαίου στ θρόνο το Πατριάρχη πανέφερε τ ζήτημα ξαν στν τζέντα. Ατ τ φορ πελέγη τ γιο ρος κα στόχος ταν ξεκάθαρος, ν πάρχει ποδομ γι ν μεταφερθε σ περίπτωση νάγκης κε τ Πατριαρχεο. Κρίθηκε ς καλύτερη λύση, μολονότι φίσταται τ «γκάθι» το βατου. Κι ατ διότι τ γιο ρος χει τ ατοδιοίκητο κα ταυτόχρονα ποτελε πνευματικ σημεο ναφορς γι τ χριστιανοσύνη. Τ ΠΑΣΟΚ κτίμησε κα ρθ τι καλύτερη ντιπρόταση στ Ρωσία σ περίπτωση πο διεκδικοσε γι λογαριασμ τς τν μεταφορ σ ατν το Οκουμενικο Θρόνου ταν τ γιο ρος.
πελέγη π τ τότε Κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ μία μον γκαταλελειμμένη κα τοιμόρροπη κα ποφασίσθηκε ατ μον ν νισχυθε μεσα οκονομικ κα μ ξιόλογο προσωπικ μοναχν (μ πολλος μεταπτυχιακος τίτλους). προσπάθεια ξεκίνησε μεθοδικ μ ρίζοντα πενταετίας.
Δν εναι τυχαο τ γεγονς τι ο πρτες νταλλαγς οκοπέδων γι τ Μον το Βατοπεδίου ξεκίνησαν π διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ κα τς χειρίσθηκαν ο κο Φωτιάδης κα Δρς. Κα ρθ πραξαν. ς μν ξεχνμε τς ριστες σχέσεις της τότε κυβέρνησης μ τ Πατριαρχεο κα τν ντίστοιχη «κόντρα» τς κυβέρνησης μ τν λλαδικ κκλησία. βασικ δέα ταν τι θ πρεπε ν βρεθε νας τρόπος γι ν νισχυθε οκονομικ πιλεγεσα μον (Βατοπεδίου), τσι στε ν πάρχει παραίτητη οκονομικ βάση στν περίπτωση πο θ χρειαζόταν ν φτάσουμε στ πευκταο σενάριο τς ξορίας το Πατριαρχείου π τν φυσικό του χρο διεκδίκησής του π τν Ρωσία.
Τ 2004 κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ πεσε. ταν λλαξε κυβέρνηση πικοινωνία μεταξ κεντρικς Κρατικς διοίκησης κα κκλησίας γινε εκολότερη, διότι μεσοι συνεργάτες το πρωθυπουργο, πως κ. Ρουσόπουλος κα κ. γγέλου, εχαν οσιαστικ κα προσωπικ σχέση μ τ μον το Βατοπεδίου, σως σν ποτέλεσμα μίας στρατηγικς πο χτιζόταν στ προηγούμενο διάστημα σ θνικ πίπεδο.
Κυβέρνηση τς ΝΔ συνέχισε κα ρθς μία πολιτικ πο εχε ξεκινήσει τ ΠΑΣΟΚ δεδομένου μάλιστα τι τ διεθνοπολιτικ πεδίο εχε διαμορφωθε κόμα πι πειλητικ γι τ Πατριαρχεο τς Κωσταντινούπολης. Πι συγκεκριμένα ο «θρησκευτικο μηχανισμο» (πως τ Πατριαρχεα) προκαλοσαν νέκαθεν προσδιόριστο φόβο στς πηρεσίες τν ΗΠΑ διότι κτιμον πς κφραση τς θρησκευτικότητας μ τν νατολικ ρθόδοξη μορφ μπορε ν ναδείξει πολιτικς κφράσεις κα πρότυπα στς χρες που πικρατε πλειοψηφικ τ ρθόδοξο δόγμα. Δηλαδ τι θ μποροσε ν ναδείξει πολιτισμικ πρότυπα τ ποα ργ γρήγορα θ γίνουν κφράσεις φαρμοσμένης πολιτικς πο θ πευθυνθον στος λαος ατος σν ναλλακτικ πρόταση στν κυριαρχία τς προτεσταντικς ντίληψης γι τς κοινωνικς δομς πο πικρατον τώρα σ λη τν χριστιανοσύνη. κτίμηση ατ χει κάποια βάση ν μπορέσει κανες ν συνδυάσει τ γεγονς τι «σκασε» να τέτοιο θέμα σ μία μον μ μεγάλη διορθόδοξη δράση κα μ πολλος μοναχος π’ λο τν ρθόδοξο κα χι μόνο κόσμο. μερικανικ ντίληψη γι τ πράγματα εναι τι πρέπει ν νισχυθε τ δικό τους πρότυπο ζως πο δίχως τν παρξη ξωτερικν χθρν εδοκιμε στν Βόρεια μερική. Στν συγκεκριμένη μως γεωγραφικ περιοχ μ τν παρξη το μωσαϊκο λαν εναι νομοτέλεια τι ατ τ πρότυπο θ νισχύσει τς διαλυτικς τάσεις στ σωτερικν ατν τν κοινωνιν χωρς να σχυρ κεντρικ κράτος. Παράδειγμα ποτελε διάλυση τς Γιουγκοσλαβίας κα ξακολουθητικ ποσύνθεση τς Σερβίας πο συνεχίζεται μέχρι τς μέρες μας. ρόλος δ το Βατικανο στ λο ζήτημα λέγχεται.
τσι π τ 2004 νοιξε δρόμος γι ν λοκληρωθε π τ ΝΔ τ θνικ σχέδιο πο εχε ξεκινήσει τ ΠΑΣΟΚ σ κόμα πι σύντομο χρονικ διάστημα. Κι δ γινε σως τ μεγάλο σφάλμα:
Τ γεγονς τι μεσότητα πικοινωνίας κα τ πεγον δημιούργησαν τν ασθηση τι τ πάντα θ ταν πι εκολα κα τσι λοι γιναν πιρρεπες στ λάθη κα βλεψίες πο προκάλεσαν ξένες πηρεσίες πληροφοριν κα πέτρεψαν σ συνεργάτες τους πο πιχειρον στν λλάδα ν ναλάβουν δράση ναστολς κα ξάρθρωσης το σχεδίου.
δη Καραμανλς εχε νοχλήσει τόσο μ τ ΟΧΙ στ σχέδιο ναν, μ τ ΟΧΙ στ ζήτημα εσόδου τν Σκοπίων στ ΝΑΤΟ κα χαριστικ βολ ταν συνεργασία τς λλάδας μ τος Ρώσους στ θέμα τν γωγν. Τότε κύβος ρρίφθη κα μ να σμπάρο θ πετύγχαναν δύο τρυγόνια: θ μποδιζόταν φενς λλάδα ν προετοιμάσει διάδοχη κατάσταση γι τ Πατριαρχεο παράλληλα δ τ διεθνς σύστημα θ παλλασσόταν π τν μόνο μεταπολεμικ Ερωπαο Πρωθυπουργ πο τόλμησε ν ντιταχθε σ δημόσια κπεφρασμένη ποψη Προέδρου τν ΗΠΑ: «Τ Σκόπια θ εσέλθουν στ ΝΑΤΟ». (οτε ντ Γκλ δν εχε τολμήσει ν ντιταχθε σ Πρόεδρο τν ΗΠΑ).
ταν πράγματι προκλητικς ο νταλλαγς τς λιμνοθάλασσας μ τ οκόπεδα στ Μαρούσι σ λλα κεντρικ σημεα τν θηνν. κοινς θνικς σκοπς μως σ συνδυασμ μ τ μυστικιστικ περιβάλλον τν μονν το γίου ρους συντελοσαν στ ν ποκοπε κάθε ντίληψη κοινς λογικς. Εναι πίσης σαφς τι μόνο μ τν πίκληση νς «θνικο λόγου» θ μποροσαν τόσοι πολλο νθρωποι ν συναινέσουν σ μία τόσο ξωφρενικ στορία.
Δν εναι δυνατν δύο τουλάχιστον Κυβερνήσεις κα ριθμς ξιωματούχων κα τν δύο, ν παραφρόνησαν ν συνωμότησαν ξαφνικ να πρωί.
Τελικ μία διαδικασία θνικς σημασίας ξελίχθηκε σ μία φούσκα πο γινε να ««σκάνδαλο»». Μέσω τέρμονων κα νερμάτιστων δηλώσεων ποπτων τόμων κα ΜΜΕ πο ετε κινούμενα π προσωπικς στρατηγικές, ετε κτ΄ντολ ξένων προϊσταμένων. ντ ν περασπίσουν μία Μον πο προορίζεται (π πολλς διαφορετικς χρονικ Κυβερνήσεις) ν ποτελέσει θεματοφύλακα τς ρθοδοξίας κα το θνους δημιούργησαν τν εκόνα σκανδάλου πο τελικ δν στοιχειοθετεται πουθεν κα γι κανέναν παρόλες τς ρυενες.
μιλον ο «πικριτς» γι «παρακράτος». Μον Βατοπαιδίου ς Νομικ Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου συνεργάστηκε μ τ ρμόδια ργανα το Κράτους (Νομικ Συμβούλιο το Κράτους, Γνωμοδοτικ Συμβούλιο, ΚΕΔ, στελέχη Κυβερνήσεων κλπ).
Τ μόνο σφάλμα το Κώστα Καραμανλ εναι νδεχομένως τ τι δωσε λευκ πιταγ χειρισμο το θέματος σ τομα πο δν εχαν τν μπειρία ν ντιμετωπίσουν στοχευμένες πιχειρήσεις ντιπληροφοριν πο κδηλώνονται π ξένες πηρεσίες πληροφοριν στν λλάδα μ καταιγιστικ πλέον ρυθμό. διος σ πρόσφατη συνέντευξη το εχε δηλώσει μ νόημα: «ταν να προσωπικό μου λάθος».
Ατ εναι ληθιν στορία το Βατοπεδίου. Στς πληροφοριακς πιχειρήσεις μως λήθεια δν χει σημασία. Σημασία χει εκόνα πο προβάλλεται κα ο ντυπώσεις πο δημιουργονται. λήθεια εναι σν να δάσος πο καίγεται σ λίγα λεπτ κα μετά….. παιτονται πενήντα χρόνια γι ν ξαναγίνει.
ναγνώστης (Παρασκευ 3.38μ.μ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου