Menu

8 Σεπ 2010

Τὸ γενέθλιό τῆς Θεοτόκου. Ὑπάρχουν γραπτὲς προφητεῖες, προτυπώσεις γιὰ τὴν Παναγία μας;

Μὲ αὐτὴ τὴν ἐρώτηση μᾶς δίνεται ἡ ἀφορμὴ νὰ ποῦμε τὸ πόσο σημαντικὴ εἶναι ἡ Παλαιὰ Διαθήκη καὶ πόσο λάθος ἔχουν ὅσοι ὑποτιμοῦν τὴν ἀξία της καὶ προσπαθοῦν νὰ τὴν ὑποβαθμίσουν. Ἡ Καινὴ Διαθήκη προϋποθέτει τὴν Παλαιὰ Διαθήκη. Δὲν μπορεῖ νὰ κατανοηθεῖ ἡ Καινὴ χωρὶς τὴν Παλαιά.
Πόσες φορὲς ἀκοῦμε τὴν φράση, «Ἴνα πληρωθῆ τὸ ρηθέν»: Στὴν ἐκπλήρωση τῶν προφητειῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἀναφέρεται αὐτὴ ἡ φράση καὶ στὴν Καινὴ Διαθήκη χρησιμοποιεῖται ἀρκετὲς φορές. Ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς μᾶς τόνισε πολλὲς φορὲς τὴν σημασία ποὺ ὁ Ἴδιος δίνει στὶς γραφές, ὅπως ἐδῶ:
εἶπε δὲ αὐτοῖς• οὗτοι οἱ λόγοι οὖς ἐλάλησα πρὸς ὑμᾶς ἔτι ὧν σὺν ὑμίν, ὅτι δεῖ πληρωθῆναι πάντα τὰ γεγραμμένα ἐν τῷ νόμω Μωϋσέως καὶ προφήταις καὶ ψαλμοῖς περὶ ἐμοῦ. (Λουκᾶ κὲφ 24, 44).
Ἄλλωστε καὶ ἐμεῖς, στὴν καθημερινή μας προσευχή, στὸ σύμβολο τῆς πίστεως, δὲν λέμε: ...καὶ παθόντα καὶ ταφέντα καὶ ἀναστάντα τὴ τρίτη ἡμέρα κατὰ τὰς γραφᾶς. Τὸ «κατὰ τὰς γραφᾶς» ἀναφέρεται στὴν Παλαιὰ Διαθήκη. Καὶ μόνο τὸ γεγονὸς αὐτό, τὸ ὅτι δηλαδὴ ἐμπεριέχεται στὸ σύμβολο τῆς πίστης μας ἡ Παλαιὰ Διαθήκη, φτάνει.
Ὁ ὁποιοσδήποτε ἐξοβελισμὸς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὁδηγεῖ αὐτόματα στὶς ἀρχαῖες αἱρέσεις τῶν Καϊνιτῶν καὶ τοῦ Μαρκιωνιτισμοῦ.(αἱρέσεις «γνωστικῶν» του 2ου αἵ. ποῦ οὐσιαστικὰ ἀπέρριπταν τὴν Π. Διαθήκη)
Δεῖτε καὶ ἐδῶ
---

Ἀπὸ ὁμιλία τοῦ Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μεγίστης Μονῆς Βατοπαιδίου, Ἀρχιμ. Ἐφραίμ,στὴν Τράπεζα τῆς Μονῆς μὲ ἀφορμὴ τὴν γέννηση τῆς Θεοτόκου (8 Σεπτεμβρίου):

Ὁλόκληρο πλῆθος ἀπὸ προεικονίσεις, προτυπώσεις καὶ προφητεῖες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης σὲ Αὐτὴν ἀναφέρονται. Ἀποτελεῖ τὴν ἀποκορύφωση, τὴν ὁλοκλήρωση τῆς παλαιοδιαθηκικῆς παιδαγωγικῆς προετοιμασίας τῆς ἀνθρωπότητος γιὰ τὴν ὑποδοχὴ τοῦ σαρκωθέντος Σωτῆρος Θεοῦ. Τὴν Παναγία μᾶς προεικόνιζαν ἡ ἄφλεκτος βάτος στὸ ὅραμα τοῦ Μωυσῆ, οἱ θεογραφὲς πλάκες καὶ ἡ κιβωτὸς τοῦ Νόμου, τὸ οὐράνιο μάννα καὶ ἡ χρυσὴ στάμνα, ἡ λυχνία καὶ ἡ τράπεζα, ἡ ράβδος Ἀαρῶν ἡ βλαστήσασα, ἡ κλίμακα τοῦ Ἰακώβ, ὁ πόκος τοῦ Γεδεῶν, τὸ ἀλατόμητον ὅρος τοῦ Δανιήλ, ἡ κάμινος ποὺ μὲ τὸ πῦρ δρόσιζε τοὺς Τρεῖς Παῖδες, ἀλλὰ καὶ αὐτὰ τὰ Ἅγια τῶν Ἁγίων της σκηνῆς τοῦ μαρτυρίου. Ἡ Θεοτόκος εἶναι τὸ μεταίχμιο μεταξὺ Παλαιᾶς καὶ Καινῆς Διαθήκης. Γιὰ τὴν Παλαιὰ ἀποτελοῦσε τὸ κήρυγμα τῶν προφητῶν, τὴν προσδοκία τῶν δικαίων• ἐνῶ γιὰ τὴν Καινὴ Διαθήκη γίνεται ὁ γλυκασμὸς τῶν ἀγγέλων, ἡ δόξα τῶν ἀποστόλων, τὸ θάρρος τῶν μαρτύρων, τὸ ἐντρύφημα τῶν ὁσίων, τὸ καύχημα τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, γι' αὐτὸ καὶ μακαρίζεται ἀπὸ «πάσα γενεά».

Περιοδ. Πεμπτουσία τεῦχος 21

Ὅμως νὰ δοῦμε καὶ μία ὁμιλία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ ὅπου πολὺ ὄμορφα ἀναφέρει τὶς προτυπώσεις τῆς Παναγίας μας στὴν Παλαιὰ Διαθήκη. (ἀπὸ τὸ www.enoriaka.gr)

Ἐσένα προεικόνισε ἡ κιβωτός, γιατί Σὺ γέννησες τὸν Χριστό, τὴ σωτηρία τοῦ κόσμου, ποὺ καταπόντισε τὴν ἁμαρτία καὶ κατασίγησε τὰ κύματά της.
Ἐσένα προεικόνισε ἡ βάτος, Ἐσένα εἶχαν ἐπιγράψει προφητικῶς οἱ θεοχάρακτες πλάκες, Ἐσένα προζωγράφισε ἡ κιβωτὸς τοῦ νόμου καὶ Σένα εἶχαν φανερὰ προτυπώσει ἡ στάμνα ἡ χρυσὴ καὶ ἡ λυχνία καὶ ἡ τράπεζα καὶ ἡ ράβδος τοῦ Ἀαρῶν ποὺ 'χε βλαστήσει.
Ἀπὸ Σένα προῆλθε ἡ φλόγα τῆς θεότητος, τὸ μέτρο καὶ ὁ Λόγος τοῦ Πατρός, τὸ γλυκύτατο καὶ οὐράνιο μάννα, τὸ ὄνομα τὸ ἀπερίγραπτο καὶ πάνω ἀπὸ ὅλα τὰ ὀνόματα, τὸ φῶς τὸ αἰώνιο καὶ ἀπρόσιτο, ὁ ἄρτος τῆς ζωῆς ὁ οὐράνιος, ὁ καρπὸς ποὺ δὲν γεωργήθηκε, ἀλλὰ βλάτησε ἀπὸ Σένα μὲ σῶμα ἀνθώπινο.
Ἐσένα δὲν προμηνοῦσε τὸ καμίνι ποὺ ἔβγαζε φωτιὰ καὶ ταυτόχρονα δρόσιζε ἀλλὰ καὶ ἔκαιγε κι ἦταν ἀντίτυπο τῆς θείας φωτιᾶς ποῦ μέσα Σου κατοίκησε;
Παρὰ λίγο ὅμως θὰ ξεχνοῦσα τὴ σκάλα τοῦ Ἰακώβ. Τί δηλαδή; Δὲν εἶναι φανερὸ σὲ ὅλους ὅτι Ἐσένα προεικόνιζε κι ἦταν προτύπωσή Σου; Ὅπως ὁ Ἰακὼβ εἶχε δεῖ τὶς ἄκρες της σκάλας νὰ ἑνώνουν τὸν οὐρανὸ μὲ τὴ γῆ καὶ νὰ ἀνεβοκατεβαίνουν σ' αὐτὴν Ἄγγελοι, ἔτσι κι ἐσὺ ἕνωσες αὐτὰ ποὺ ἤσαν πρὶν χωρισμένα, ἀφοῦ μπῆκες στὴ μέση Θεοῦ καὶ ἀνθρώπων κι ἔγινες σκάλα, γιὰ νὰ κατεβεῖ σὲ μᾶς ὁ Θεός, ποὺ πῆρε τὸ ἀδύναμο προζύμι μας καὶ τὸ ἔνωσε μὲ τὸν ἑαυτό Του κι ἔκανε τὸν ἀνθρώπινο νοῦ ποὺ βλέπει τὸν Θεό.
Ποῦ θὰ ἀποδώσουμε ἀκόμη τὰ κηρύγματα τῶν Προφητῶν; Σ' Ἐσένα, ἂν θέλουμε νὰ δείξουμε ὅτι εἶναι ἀληθινά! Γιατί, ποιὸ εἶναι τὸ Δαβιτικὸ μαλλὶ τοῦ προβάτου ποῦ πάνω του ἔπεσε σὰν βροχὴ ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ποῦ εἶναι συνάναρχος μὲ τὸν Πατέρα; Δὲν εἶσαι Σὺ ὁλοφάνερα;
Ποιὰ εἶναι ἐπίσης ἡ Παρθένος, ποὺ ὁ Ἠσαΐας προορατικῶς προφήτευσε ὅτι θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει Υἱὸν τὸν Θεό, ποῦ εἶναι μαζί μας;
Καὶ ποιὸ εἶναι τὸ βουνὸ τοῦ Δανιήλ, ἀπὸ τὸ ὁποῖο κόπηκε πέτρα, ἀγκωνάρι, ὁ Χριστός, χωρὶς νὰ ὑποκύψει σὲ ἀνθρώπινο ἐργαλεῖο;
Ἂς ἔρθει ὁ Ἰεζεκιὴλ ὁ θεϊκότατος κι ἂς δείξει πύλη ποὺ ἔχει κλειστεῖ καὶ ποὺ πέρασε ἀπὸ μέσα τῆς μόνο ὁ Κύριος καὶ παραμένει κλειστή.
Ἐσένα, λοιπόν, κηρύττουν οἱ Προφῆτες. Ἐσένα διακονοῦν οἱ Ἄγγελοι καὶ ὑπηρετοῦν οἱ Ἀπόστολοι.
Πηγή:Ὀρθόδοξες Ἀπαντήσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου